Kig indad, når du oplever konflikter

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Kig indad, når du oplever konflikter

Kig indad, når du oplever konflikter

Nogle gange oplever vi, at bestemte kollegaer går os på nerverne i sådan en grad, at vores tanker ikke kan slippe det. Men hvad hvis nøglen til at blive fri for denne stress og frustration ikke handler om dem, men om os?

Vi har en tendens til hurtigt at skyde skylden på andre i konflikter. Men dette reducerer ikke stressen - derimod nærer den beskyldende tilgang frustrationen. For at dæmme op for konflikten og finde tilbage til et fredfyldt sind, må du først undersøge dit eget bidrag til konflikten – uanset hvor lille det end er. Dette kan være svært, når man føler sig dårligt behandlet, men når vi tager ejerskab over vores reaktioner på andres handlinger, kan vi reducere den påvirkning, de har på os. I det følgende får du tips til, hvordan du gør dette i praksis:

Klarlæg præcist hvad der skete
Der ligger ofte noget under overfladen. Undersøg derfor den situation, som frustrerede dig, i en bredere kontekst. Spørg dig selv: Var der andet som foregik i mit liv, som havde en indflydelse på, hvordan jeg opfattede hændelsen? Var der tidligere sket noget i arbejdsrelationen, som påvirkede hvordan jeg så denne person? Var jeg træt, stresset, sulten eller på anden måde mentalt, følelsesmæssigt eller fysisk ikke på toppen? Identificér alle eksterne faktorer som kan være på spil.

Undersøg hvorfor det frustrerede dig
Din følelsesmæssige reaktion på en situation har mere at gøre med dig selv end med modparten. Hvis du føler dig selvsikker i dit arbejde og dine arbejdsrelationer, vil det i mindre grad påvirke dig, hvis nogen opfører sig dårligt. Når du derimod føler dig usikker i dit arbejde, og tror, at andre tænker skidt om dig, vil du i langt højere grad blive påvirket af andres opførsel, og du vil reagere uhensigtsmæssigt. Det handler derfor om at identificere, hvad din eventuelle usikkerhed fører med sig.

Kommunikér klart og forstående
Du bør ikke gå til modangreb på din kollega, men derimod bør I forklare hinanden jeres syn på hvad der skete, hvad I ønsker skal ændres og hvorfor. Det væsentlige er, at I holder jer på egen banehalvdel og ikke peger fingre. Når begge parter holder sig på egen banehalvdel er chancerne langt større for, at I finder en måde at arbejde sammen på i fremtiden. Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at der ikke vil opstå konflikter igen, men hvis du følger artiklens tre råd, kan du reducere den negative energi, du forbinder med vedkommende – og det er et stort skridt på vejen.

 

Ønsker du at lære mere om konflikthåndtering?

Deltag på et af Teknologisk Instituts kurser i konflikthåndtering og lær, hvordan du håndterer vanskelige situationer eller personer på en konstruktiv måde til glæde for dig og din virksomhed: