Kurser

Billede der illustrerer kurset

Kurser i konflikthåndtering

Konflikter kan opstå både tværfagligt, kunderelateret og blandt kolleger, men fælles for dem er, at de helst skal tages ’i opløbet’.

På kurserne i konflikthåndtering får du værktøjer til at håndtere vanskelige situationer eller personer på en konstruktiv måde. Du lærer at genkende forskellige typer af konflikter og får redskaber til at stoppe destruktive mønstre og i stedet vælge løsningsorienteret adfærd. Vi giver dig praktiske værktøjer og guider dig igennem forskellig konfliktteori, så du bliver klædt på til at løse konflikter effektivt.

Læs mere

Få ny inspiration til din kompetence­udvikling

Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.

Indtast venligst et validt navn
Tilmelder nyhedsbrev
Tak for din tilmelding
Teknisk fejl

Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til data@teknologisk.dk

Mere om konflikthåndtering

Konflikter finder sted hele tiden og er ofte forbundet med negativitet og frustration. Ikke nok med at konflikter er svære at komme uden om, indtræffer de også i alle situationer, både i privaten og i arbejdslivet.

Værktøjer til konflikthåndtering

Konflikthåndtering er den proces, hvor du mindsker de negative elementer i konflikten og i stedet forsøger at flytte fokus til de positive elementer, der kan være i en konflikt. Den gode konflikthåndtering handler altså om, at du lærer af konflikten og bruger den læring fremadrettet.

Hvis konflikten opstår, kan du benytte ”konflikttrappen” til at blive bevidst om hvilket stadie en konflikt befinder sig i, og hvordan du skal gribe den an.

Derudover kan du gennemgå følgende 3 steps for, at sikrer den optimale læringsproces og håndtering af konflikten:

1. Find ud af essensen af konflikten

Er det én person, der er besværlig og som er rod til konflikten? Hvis ja, find ud af årsagen hertil, og tag en snak med den pågældende person om problemet.

Uanset situationen, er kommunikation og forståelse for modparten altid ingredienserne i god konflikthåndtering. En konflikt er altså ikke på forhånd dømt til at resultere i noget negativt. Med god konflikthåndtering kan konflikten vendes til en fordelagtig samtale med et positivt og værdifuldt udfald.

2. Acceptér forskelligheder

Nogle gange må du acceptere at mennesker er forskellige, og har en anden tilgang til arbejdet end dig selv. God konflikthåndtering er nødvendigt for at opretholde et godt samarbejde, på trods af uoverensstemmelser, hvorfor god kommunikation og dialog er vigtig.

3. Husk at konflikter ikke nødvendigvis er negativt

Husk at konflikter ofte et tegn på forskellige verdenssyn, og at dette netop kan føre til nyskabelse og udvikling. Konflikter kan altså være udbytterige at italesætte, så forskelligheder og uenigheder kommer frem.

En forandringsparat organisationskultur

Står jeres organisation over for en forandring, der skal kommunikeres ud så kan I finde gode råd i følgende artikel:

Download e-bøger om konflikthåndtering

Vi har lavet en række e-bøger med gode råd inden for emnet konflikthåndtering. E-bøgerne er nyttige for dig, der oplever konflikter og ikke ved hvordan du skal håndtere dem. E-bøgerne er skrevet af ©Teknologisk Institut, og tager udgangspunkt i indholdet på vores kurser i konflikthåndtering. Hvis du finder emnet, teorierne og metoderne interessante, og vil du lære endnu mere om konflikthåndtering, udbyder vi på Teknologisk Institut en bred vifte af
kurser inden for emnet.