
Få 5 tips til at håndtere konflikter!
1 min.
Oplever du dårlig stemning mellem dig og en kollega? Føler du dig frustreret over en anden persons handlinger? Du kan selv gøre noget for at forbedre situationen! Her er 5 tips der kan gøre dig bedre til at håndtere konflikter, når de opstår:
- Henvend dig direkte til personen, undgå at diskutere konflikten med andre.
- Fortæl hvordan du oplever situationen med ”jeg-sætninger”, f.eks. kan du sige: ”Når du siger X, oplever jeg det som en nedladende kommentar”.
- Spørg hvordan personen selv oplever situationen, og giv dig tid til at lytte. Søg at forstå den andens synspunkt.
- Vis, at du har forstået personen ved at anerkende, f.eks. ”Det jeg hører dig sige er...” eller ”Nu hvor jeg har fået dit perspektiv, kan jeg godt se, hvordan min kommentar kan misforstås”.
- Undgå, at konflikter går op i en spids ved hverken at være aggressiv eller underdanig. Vær i stedet assertiv ved at afmåle din reaktion, så den er passende
Vil du vide mere?
Teknologisk Institut udbyder et bredt udvalg af spændende kurser inden for konflikthåndtering.