Kurser

Populært2 dages kursus

Den svære samtale

28. - 29. marts 2022 Aarhus Udsolgt
29. - 30. september 2022 Aarhus
1. - 2. december 2022 Taastrup
6. - 7. februar 2023 Taastrup
DKK  11.499
ekskl. moms
Nr. 88916 A
3,7
Meget godt
11 anmeldelser

Få indsigt i, hvordan du løfter en svær samtale til en konstruktiv og værdiskabende samtale. På dette kursus bliver du præsenteret for forskellige typer af svære samtaler og trænet i at gennemføre dem.

Når det er svært at få det sagt

Nogle samtaler er vanskelige, fordi de rummer indhold, som kan være svært at formidle for overbringeren og have stor konsekvens for modtageren. Det gælder især samtaler med personlige emner pa° dagsordnen.
 
Kurset tager udgangspunkt i de situationer, hvor du skal formidle et svært budskab på arbejdspladsen. At gennemføre en værdig og konstruktiv samtale forudsætter, at du er ordentlig klædt på. Kurset giver konkrete teknikker og værktøjer til at imødegå og håndtere konflikter, før de bliver store og uoverskuelige. Du bliver rustet til at gennemføre en svær samtale på en for de involverede parter respektfuld måde.
 

Deltagerprofil

Kurset er til dig, som gennemfører svære samtaler og ønsker værktøjer til at håndtere disse på ordentlig og professionel vis. Årsagerne til en nødvendig medarbejdersamtale er mange. Afskedigelse, samarbejdsproblemer, alvorlig sygdom, fravær, manglende indsats mv. Du er leder, projektleder, HR-medarbejder, tillidsrepræsentant, bisidder eller indgår på anden vis i den direkte dialog med mennesker, som står i en svær situation eller konflikt.
 

Udbytte

  • Overblik over forskellige typer af svære samtaler, deres indhold og forløb
  • Konkrete værktøjer til hvordan du forbereder, gennemfører og opfølger en svær samtale
  • Træning i forskellige typer af svære samtaler, også dem med ansættelsesretlige konsekvenser
  • Konkrete værktøjer til at skabe nærvær, tillid og trygge rammer som grundlag for den gode samtale
  • Indblik i hvilke reaktioner du kan forvente hos parterne, og hvordan du håndterer dem
  • Indsigt i hvordan du opnår en konstruktiv dialog og undgå en uværdig diskussion
  • Indsigt i hvordan du grænser dig af og holder den professionelle distance
  • Klarhed over hvornår en svær samtale (ikke) egner sig til afholdelse online

Indhold

Du får et praktisk og værktøjsorienteret kursus, der hjælper dig til at blive en ligeværdig og respektfuld samtalepartner og budbringer af svære emner. Effekten er, at du skaber overskud hos dig selv og andre fremfor at dræne din energi.

  • Hvad karakteriserer de forskellige typer af samtaler
  • Forberedelse, gennemførelse og opfølgning, - hvad er vigtigt i de tre faser
  • Overblik over grænsefladerne mellem ledelse, personalepolitik og ansættelsesret
  • Effektive spørge– og lytteteknikker og indsigt i at lytte ind til intentionen bag ordene
  • Hvordan du styrer din egen reaktion og de forsvarsmekanismer, der kommer i spil
  • Hvorfor og hvorna°r en situation optrappes og bliver ha°rd
  • Afslutning og opfølgning på samtalen - ansvar og aftaler
  • Etik, grænser og hensyn til den enkelte kontra kollegaer

Anmeldelser af Den svære samtale

3,7
 
Meget godt Baseret på 11 anmeldelser
Fremragende
Meget godt
Udmærket
Mindre godt
Ikke godt
Et supergodt kursus, hvor både fagligt indhold, skriftligt materiale og fordelingen mellem teori og praksis var meget passende og lærerigt.
 - Anya Høgaard Jensen Aalborg Universitet
Et godt kursus hvor værktøjskassen fyldes op, så man med det samme, når man er tilbage i egen virksomhed, kan benytte dem.
 - Ditte Marie Frimodt Rasmussen Hjerneskadecenteret Næstved

Form

Kurset gennemføres i dialogbaseret atmosfære, hvor der veksles mellem teori, gruppeøvelser, træning og personligt feedback. Der lægges vægt pa° at praktisere værktøjerne med udgangspunkt i konkrete cases og deltagernes egne erfaringer fra dagligdagen. Kurset forudsætter aktiv indsats fra hver enkelt deltager.

23611
Underviser

Charlotte Bæk Risbjerg

Charlotte træner ledere og medarbejdere i sund konfliktadfærd og effektivt samarbejde. Derudover medierer hun fastlåste konflikter i organisationer og projektteams. Som erfaren mediator ved hun, hvordan du håndterer den svære samtale, og hvordan du bedst arbejder med mennesker og bæredygtige dialoger. Charlotte er uddannet cand.negot. i international forhandling og kultur, certificeret coach og har en Master in Mediation and Conflict Resolution (MMCR).

Vælg dato

Aarhus
28. - 29. marts 2022 Udsolgt
Aarhus
29. - 30. september 2022
Taastrup
1. - 2. december 2022
Taastrup
6. - 7. februar 2023
Taastrup
6. - 7. juni 2023

Få ny inspiration til din kompetence­udvikling

Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.

Indtast venligst et validt navn
Tilmelder nyhedsbrev
Tak for din tilmelding
Teknisk fejl

Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til data@teknologisk.dk