Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

6 konstruktive måder at reagere på i konflikter

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

6 konstruktive måder at reagere på i konflikter

6 konstruktive måder at reagere på i konflikter

At håndtere konflikter er en opgave, som mange ledere kæmper med eller endda undgår. Men det er rent faktisk muligt at omdanne uenighed og spild til et positivt resultat.

Her er 6 konstruktive måder at reagere på i konflikter:

1. Se det fra et andet perspektiv

Forestil dig, hvad den anden person tænker og føler. Spørg med åbne spørgsmål og sæt dine antagelser til side. Omformuler, omsæt eller opsummer, hvad du mener, der er blevet sagt. Vis empati og lad den anden person vide, hvornår du forstår ham eller hende. Og bed om eksempler for at afklare problemerne, når du ikke forstår.

2. Skab løsninger

Gør det din prioritet at generere nye ideer. Begynd ved at identificere hinandens motiver, mål og dagsordener. Kom i fællesskab på løsninger uden at evaluere dem. Udtryk et alternativt synspunkt i form af et spørgsmål, som eksempelvis: ”Ville en anden løsning være X?”. Vigtigst af alt, vær villig til at gå på kompromis.

3. Udtryk dine følelser

Tal ærligt og direkte til den anden person. Vælg dine ord omhyggeligt og hold dem høflige og professionelle. Forklar hvordan du føler og hvorfor. Og forsøg ikke at lade dine egne ”knapper” forstyrre processen. Hvis du har brug for en timeout, tag en!

4. Tag det første skridt mod forsoning

Prøv at reparere følelsesmæssige skader forårsaget af konflikten, ved at få kommunikationen startet igen. Spørg dig selv: ”Hvordan ønsker jeg at blive set på efter konflikten?”. Giv udtryk for, at du oprigtigt ønsker at forstå. Tag ansvar for dit bidrag i konflikten, og spørg, hvad du kan gøre for at rette op.

5. Sæt tid af til at reflektere over situationen

Denne refleksion vil hjælpe dig, med at finde den bedste måde at komme videre på. Bemærk din første reaktion på konflikten og overvej, hvorfor du svarede, som du gjorde. Nøje gennemgå alternative reaktioner samt fordele og ulemper ved hver.

6. Vær fleksibel og tilpas dig

Det er vigtigt at se fremad, ikke tilbage. Kommuniker din optimisme ved at give udtryk for, at tingene nok skal komme til at fungere. Søg efter sympatiske kolleger eller venner, når du har behov for at ”læsse” af. Hvis mulighederne for at forene eller løse konflikten opstår, så udnyt dem. Vær professionel i din holdning, ord og adfærd.

Konflikter er en uundgåelig del af arbejdspladsen, men ved at bruge disse strategier kan uenighederne blive kortvarige.