Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Tænk som en Formel 1-kører, når du skal skabe Lean i din virksomhed

Finn  Zoëga

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 70.

Tænk som en Formel 1-kører, når du skal skabe Lean i din virksomhed

Tænk som en Formel 1-kører, når du skal skabe Lean i din virksomhed

1 min.

Hvad har Formel 1-løb og hovedrengøring med Lean-principperne at gøre? Her får du vores undervisers bedste tips til at tænke Lean i din virksomhed. 

Effektivisering af forretningsgange, skabe sammenhæng mellem input/output i forsyningskæden og viden om aktiviteter i virksomheden, der muligvis kan påvirke processerne – Lean i logistik handler om at bevare overblikket, samtidig med, at man kender alle detaljer fra ledelsesniveau til det operationelle niveau. 

Man kan derfor anskue Lean som et Formel 1-løb. Når kørerne skal i pitstop, skal alle mand i pitten kende deres egen kerneopgave og hele teamets rækkefølge - ellers kan man ikke foretage skiftet på så få sekunder. Alle der arbejder med logistik skal kende disse detaljer, ledere som mellemledere. Men manglende kendskab til hvad der foregår i hele virksomheden, er en udfordring i mange organisationer.
 


Ryd op og beskriv dine arbejdsområder for andre 

Lean handler om hovedrengøring og oprydning og om at sætte ting i system, samt fokus på hvordan processer hænger sammen på tværs af afdelinger og funktioner i virksomheden. 

En effektiv øvelse i at få et bredere indblik i virksomhedens processer og skabe mere Lean er ved at beskrive de områder, du arbejder med, overfor kolleger og f.eks. nyansatte medarbejdere i firmaet. Mange procedurer er nemlig ikke nedskrevet og de som er, kan være forældede. 

Rigtig mange virksomheder gør som de plejer og optimerer og vurderer sjældent deres egne processer. At beskrive dine arbejdsområder, enten mundtligt eller skriftligt over for en anden person kan vise dig hvad du kan gøre anderledes og kan gøre dig klar over hvor du kan optimere, og i sidste ende skabe mere Lean i virksomheden.


Vil du vide mere?

Vil du lære mere om Lean-principperne og hvordan du inkorporerer dem i din virksomhed? På det 2-dages kursus ’Lean Logistics’, får du indsigt i Lean Logistics begrebet, indsigt i vare- og informationsflow samt hele forsyningskæden, gennemgået teori og værktøjer og cases.