Vil du vide mere om mindfulness?

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Hvad er mindfulness?

Vil du vide mere om mindfulness?

4 min.

Kender du til kapløbet mod tiden? Lange to-do lister både på arbejdet og derhjemme? Afbrydelser og stadig flere opgaver, der fjerner fokus fra alt det, du i forvejen skulle nå? Bekymringer om et møde i næste uge, og gårsdagens samtale med en sur kunde, der stadig nager?

Dagligdagen foregår ofte i et højt tempo, hvor vi konstant er på vej mod næste opgave, deadline eller gøremål. Vores tanker kører på højtryk, og ofte er de helt andre steder end i nuet. Det kan resultere i manglende ro, nærvær og koncentration og på længere sigt stress.

Menneskets problemløsningsorienteret natur 

Mennesker har på mange punkter haft gavn af evolutionens mere eller mindre tilfældige tilpasninger, bl.a. igennem vores intellekt og problemløsningsevner. Disse evner var velegnede i urtiden, hvor mennesket primært levede af at jage og samle. At forholde sig kritisk til problemer, som fx hvordan man fanger sit bytte eller tænder et bål, og derefter løse dem så hurtigt og effektivt som muligt, var en nødvendighed for overlevelse.

Men i et moderne samfund bliver vores problemløsningsorienterede natur påkaldt alt for ofte. Vores intellekt betyder, at vi kan tage stilling til problemer, der ligger i fortiden såvel som fremtiden. Vores fokus ligger ofte på konferencemødet i morgen, familiefrokosten i weekenden eller skænderiet med vores bedre halvdel inden vi tog afsted på arbejde i morges. Vi har altid noget at gøre, et problem at løse, og derfor lever vi sjældent i nuet.

Dette konstante fokus på at løse problemer i fortid, nutid og fremtid, betyder at vi kan være meget effektive i et arbejdsmiljø, men hvis ikke vi kan slå væk fra denne problemorienterede indstilling tapper den vores mentale ressourcer. Vi bliver udkørt, og kan i værste fald udvikle stress og/eller depression. Dette bliver særligt problematisk, da disse psykiske tilstande skaber en negativ spiral af tanker og problemer som vi ikke kan løse, som igen aktiverer vores problemløsende indstilling.

Når vores problemorienterede natur tager over, skaber det en uendelig to-do liste, der betyder, at vi altid har travlt. Vi kan ikke koble fra, da vi konstant skal tage stilling til nye tanker og nye problemer. Det nedsætter koncentrationsevnen, og fører til at vi overtænker småting og forværrer vores humør.

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er kort fortalt evnen til at være nærværende og opmærksom på dine omgivelser, og dig selv (dine tanker, følelser og krop) i nuet. Centralt i mindfulness er netop nuet, hvorfor mindfulness hjælper dig med at være til stede i nuet - og fjerner fokus fra problemstillinger/stressende faktorer mm. der ligger i fortid og fremtid. Mindfulness betyder fx at du lytter til din ven uden samtidig at planlægge morgendagens indkøb.
 



Formålet med mindfulness

Formålet med mindfulness er altså at flytte fokus fra vores problemer i for- og fremtid, til hvad der sker i nuet. Mindfulness lærer os at observere og acceptere vores følelser og omgivelser, og det giver os et nyt perspektiv, hvorfra vi kan tage stilling til situationen og tage en velovervejet beslutning. Flere undersøgelser peger på at et højt niveau af mindfulness øger selvtillid, optimisme, selvstændighed (1), samvittighedsfuldhed (2), livsglæde og følelsesmæssig intelligens (3) m.fl.

Det gavner både i arbejdslivet og privatlivet, hvor mindfulness kan hjælpe med at ændre vores prioriteter og handlemønstre. Med andre ord kan mindfulness hjælpe os med at koble fra og holde fri i vores fritid, og sørge for at vi er mere tilstedeværende og produktive i arbejdslivet – trivsel trods travlhed.

Med mindfulness træner du din evne til at være til stede i nuet. Det får positiv effekt i både dit arbejds- og privatliv:

  • Bedre koncentration - mere fokus og effektivitet i dine opgaver og projekter
  • Øget bevidsthed om dine tankers kraft - undgå den negative tankespiral
  • Ro og overblik i en travl hverdag - mere nærvær, mindre stress
  • Øget evne til at prioritere og træffe de rigtige beslutninger
  • Større glæde og tilfredshed i jobbet
  • Bedre balance og styrket evne til at geare ned, når du har fri

Teknikker til at bevare fokus og koncentration på trods af travlhed

Der er mange teknikker, som kan øge mindfulness i hverdagen, som tilmed ikke er voldsomt tidskrævende. Meditation og yoga er begge aktiviteter som kan øge mindfulness, men enhver aktivitet som indebærer en moderat mængde sanseindtryk kan være en øvelse i mindfulness. Dette kan fx være at tage et brusebad, hvor man kan fokusere på varmen samt trykket og lydende fra vandet, eller at lytte til musik, hvor man kan fokusere på kompleksitet, lydniveau, tempo og unikke lyde.

Der er næsten uendelige muligheder, det er dog vigtigt at man er 100% koncentreret om sanseindtrykkene i den givne situation. Skulle man miste fokus, skal man sørge for at flytte den tilbage til den aktivitet man udøver. Det er naturligvis begrænset hvilke øvelser man kan udføre midt i en travl arbejdsdag, men man kan stadig bruge 30 sekunder på at nyde smagsindtrykkene i kaffen, eller mærke spændingerne i kroppen når man retter ryggen eller strækker ud. Selv det at tage nogle få dybe indåndinger kan hjælpe med at genfinde ro og koncentration på arbejdspladsen.

Vil du vide mere?

Ønsker du at lære mere om mindfulness, og hvordan du kan bruge mindfulness i din hverdag, tilbyder Teknologisk Institut kurser i mindfulness, hvor du kan lære og øve teknikker til mindfulness med en certificeret mindfulness-træner:


Kilder:

  1. K.W. Brown, R.M. Ryan, The benefits of being present: the role of mindfulness in psychological well-being, Journal of Personality and Social Psychology, 84 (4) (2003), pp. 822–848
  2. T. Giluk, Mindfulness, Big Five personality, and affect: a meta-analysis, Personality and Individual Differences, 47 (2009), pp. 805–811
  3. R.A. Baer, G.T. Smith, J. Hopkins, J. Krietemeyer, L. Toney, Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness, Assessment, 13 (1) (2006), pp. 27–45