Præcise målinger baner vej for renere skibsfart

Julie Tølbøl Rasmussen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 07.

billede af skib

Præcise målinger baner vej for renere skibsfart

Cleanship-projektet har installeret nyudviklet sensorteknologi på handelsskib, der for første gang muliggør præcis måling af sodpartikel-udledninger under rigtige sejladsforhold.

Et nyt dansk miljøprojekt har nået en vigtig milepæl i bestræbelserne på at reducere skibsfartens klimapåvirkning. På skibet Falstria Swan fra rederiet Uni-Tankers er der nu installeret avancerede sensorer, der kan måle udledningen af blandt andet sodpartikler (black carbon) i realtid - en teknologi, der er afgørende for at mindske skibsfartens miljøbelastning.

- Dette er et betydningsfuldt skridt for Cleanship-projektet. Med denne teknologi kan vi levere konkret viden, der både hjælper operatører med at reducere udledninger og sikrer overholdelse af fremtidige reguleringer, siger Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut og projektleder for Cleanship-projektet.

Skibsfarten står i dag for omkring tre procent af de globale CO2-udledninger. Selv om sodpartikler i sig selv ikke indeholder CO2, bidrager sodpartikler fra skibsmotorer til global opvarmning ved at absorbere sollys og fremskynde is- og snesmeltning. Det er samtidig sundhedsskadeligt og kan forårsage kræft, luftvejssygdomme og hjerte-kar-problemer. Den nye teknologi kommer på et afgørende tidspunkt, hvor branchen skal omstille sig for at møde internationale klimamål.

Præcise målinger under reelle forhold
To emissionssystemer fra virksomheden Green Instruments er installeret på skibet. Den ene måler specifikt black carbon, mens den anden overvåger andre centrale udledninger som CO2 og NOx. NOX er kvælstofoxider, der dannes ved forbrænding og bidrager til luftforurening og dannelsen af smog og syreregn.

- De realtidsdata, vi nu indsamler, er afgørende for at forstå, hvordan vi kan reducere sodpartikel-udledninger - ikke bare på dette skib, men i hele industrien, forklarer Sonny Bækdahl Trudslev, udviklingschef hos Green Instruments.

Systemet er fuldt integreret med skibets driftssystemer og tracker nøglefaktorer som brændstofforbrug, motorbelastning og vejrforhold. Dette giver et komplet billede af, hvordan forskellige tiltag på skibet påvirker udledningerne under reelle sejladsforhold.

Fakta om black carbon

  • Er den næststørste klimarisiko for skibsfarten efter CO2
  • Dannes ved ufuldstændig forbrænding i skibsmotorer
  • Er kræftfremkaldende og årsag til luftvejssygdomme
  • FN's klimapanel anbefaler en global reduktion på 35%

Om Cleanship-projektet

Cleanship er et dansk forskningsprojekt (2024-2026) ledet af Teknologisk Institut i samarbejde med partnerne Uni-Tankers A/S, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske rederier og Danske maritime. Projektet har til formål at reducere skadelige maritime emissioner gennem test og demonstration af biobrændstoffer, energibesparende teknologier og driftsoptimeringer. Projektet støttes af Miljøstyrelsens MUDP-program med 18 millioner kroner.

Fakta

  • MUDP, Miljøstyrelsen: 18,2 mio. kr.
  • Samlet budget: 25 mio. kr.
  • Varighed: 3 år
  • Officiel titel: CLEANSHIP

Partnere:

Teknologisk Institut
Som et selvejende, non-profit GTS-institut styrker Teknologisk Institut erhvervslivet og samfundet i mødet med fremtidens teknologiske og erhvervsmæssige udfordringer. Derfor er omstillingen af den maritime sektor højt på dagsordenen på Instituttet, som vil bidrage med deres kompetencer inden for sensorteknologi, dataindsamling og behandling, avancerede brændstoffer og projektstyring i CLEANSHIP. 

For mere information: https://www.teknologisk.dk/

Uni-Tankers
Uni-Tankers et et tankskibsrederi, der opererer i det mellemliggende og små tankskibssegment. Uni-Tankers driver 41 ejede og timechartrede skibe, og flåden er en af de yngste i sine kernemarkeder.

Hovedkvarteret er beliggende i Middelfart (Danmark), og kommercielle aktiviteter udføres også fra lokale kontorer beliggende i Aalborg (Danmark), Mougins (Frankrig), Istanbul (Tyrkiet), Houston (USA) og Malaga (Spanien).

For mere information: https://uni-tankers.com/

Green Instruments
Green Instruments er specialiseret i teknologi til emissionskontrol, vand- og gasovervågning, faredetektion og energioptimering med henblik på at sikre en mere bæredygtig og sikker skibsdrift. Green Instruments er en global forretning med omfattende erfaring i overvågning og analyse, og virksomhedens løsninger kan desuden benyttes i industrien. Green Instruments A/S blev grundlagt i 1999 og har hovedkvarter samt produktion i Brønderslev, Danmark, samt yderligere kontorer i USA og Singapore.

For mere information: https://greeninstruments.com/

Fonden Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS) er et uafhængigt not-for-profit forsknings- og udviklingscenter etableret i 2020 med finansiering fra A.P. Møller Fonden. Deres formål er at vejlede og skabe løsninger for den globale maritime industri der kan fremskynde etableringen af CO2 neutral skibsfart i 2050.

For mere information og et overblik for partnere: www.zerocarbonshipping.com

Danske Rederier
Danske Rederier er en in­ter­es­se­or­ga­ni­sa­tion, der repræsenterer rederiernes interesser i forhandlinger og er med til at rådgive for regeringens delegationer og samarbejde med forskellige internationale re­de­ri­o­r­ga­ni­sa­tio­ner i EU og globalt.

For mere information: https://danishshipping.dk/

Danske Maritime
Danske Maritime er brancheorganisation for danske leverandører af skibe, maritimt udstyr, service og skibsdesign. I Danmark bidrager DM til politiske beslutninger på alle niveauer og samarbejder med andre aktører i branchen for at skabe optimale vilkår. Rent politisk vedrører den maritime industris arbejde en lang række forskellige områder inden for blandt andet transport, klima, miljø, energi, beskæftigelse, infrastruktur, uddannelse og forskning.

For mere information: https://danskemaritime.dk/

Kontakt: Seniorprojektleder Julie Tølbøl Rasmussen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2607, mail: jtra@teknologisk.dk