Projekt - Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts motor

Troels Dyhr Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 72.

Skib

Projekt - Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts motor

Projektstart: februar 2021. Projektets forventede afslutning: juli 2022.

Skibsfarten står overfor et stigende pres for at reducere det klimamæssige fodaftryk. Branchen har forpligtet sig til at reducere CO2 med 50 % i 2050. I samme takt forventes verdenshandlen og dermed transport på skibe at stige. Metanol eller ammoniak som brændstof kan bane vejen til at nå de ambitiøse mål.

Udvikling af injektorteknologi til dual-fuel

Missionen i projektet er at udvikle en teknologi, som gør det muligt for både eksisterende og nye skibe at sejle på metanol. Sekundært vil DTU undersøge forbrændingsegenskaberne og mulighederne også for ammoniak. 

Biometanol og ammoniak eliminerer udledningen af CO2, men ens for begge er, at de har behov for et brændstof til antænding. Således er der behov for en teknologiudvikling, som muliggør fyring med både metanol og diesel (dual fuel). 

I projektet vil der blive udviklet en injektor, som er en slags dyse, som først indsprøjter en lille mængde diesel, som antænder det efterfølgende alternative brændstof. En prototype vil blive 3D printet og testet på en lastbilsmotor i Teknologisk Instituts motorlaboratorium.

Metanoldrift til eksisterende skibe

MAN Energy Solutions rolle i projektet er at finde ud af, hvad metanoldrift betyder for en 4-takts skibsmotor. Pålideligheden af injektorens funktionalitet er væsentlig for at sikre forsyning på skibet. Injektoren skal således hurtigt kunne skifte fra metanol og til diesel i tilfælde af forsyningsproblemer. MAN Energy Solutions vil ved projektets slutning stå med en prototype, som de kan skalere op til egne motorstørrelser og dermed tilbyde en kommerciel løsning til metanoldrift i både eksisterende og nye skibe

Metanol og ammoniak

Metanol kan udvindes på baggrund af f.eks. gylle og biogas og eliminerer CO2. Det er et tilgængeligt brændstof og det er transportvenligt mht. temperatur og opbevaring.

Ammoniak er et CO2 neutralt brændstof. Ulempen er, at det er giftigt og der er flere sikkerhedsforanstaltninger ved håndtering end metanol. DTU Kemiteknik vil se nærmere på forbrændingsegenskaberne for ammoniak med brint som samfyring. En fremstilling af brint baseret på grøn strøm vil også gøre brinten CO2-neutral. Selve kemien for ammoniak og brint og hvorvidt det har potentiale til at fungere rent praktisk i en skibsmotor vil blive undersøgt i DTU’s laboratorium i en reaktor.

Partnere:

  • MAN Energy Solutions
  • DTU Kemiteknik
  • Teknologisk Institut (projektleder)

Projektet er støttet af EUDP