Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Projekt - Roads2Rails

Bjarne  Schmidt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 35 26.

Road2rail

Projekt - Roads2Rails

Projektstart 2016. Projektafslutning 2018.

Projektet er støttet af Innovationsfonden.

I Danmark er jernbaner gennem mere end 100 år konstrueret med spor og sveller, der hviler på et lag af ballastskærver.

Forsknings- og udviklingsprojektet, ”Roads2Rails”, undersøger mulighederne for, på sigt, at erstatte ballastlaget med asfalt, som er specielt udviklet til formålet.

Med den traditionelle opbygning øges slitagen af ballastskærverne, når skinnerne udsættes for togtrafik med høje hastigheder. Roads2Rails projektets tese er, at anvendelsen af asfalt i opbygningen vil give en betydelig reduktion af slitagen af den samlede konstruktion og dermed øge konstruktionens holdbarhed.

Ligeledes, vil brugen af asfalt i opbygningen bidrage til, at totalhøjden af den skinnebærende konstruktion kan reduceres.

Udviklingen af en asfaltløsning, som erstatning for den traditionelle brug af ballasten i sporene, vil skabe et nyt marked for den danske asfaltindustri, skabe yderligere danske arbejdspladser samt give mulighed for en unik teknologisk eksportmulighed.

Opbygning af Mock up

Målet med Roads2Rails konceptet er

  • Reducere behovet for vedligeholdelse af jernbanenettet
  • Gøre jernbanekonstruktionen mere robust overfor fremtidige klimatiske forandringer
  • Bidrage til en mindre generet togdrift

Deltagere

  • Teknologisk Institut
  • DTU-BYG
  • Banedanmark
  • Arkil
  • Atkins