Bilejere skal teste CO2-venlig bio-metanol

Kim  Winther

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 10.

Benzinstander

Bilejere skal teste CO2-venlig bio-metanol

Pressemeddelelse, publiceret 15/9 2020:

Danske bilejere skal nu teste CO2-venlig bio-metanol fra biogas og gylle som alternativ til benzin.
Med metanol i tanken, kan deres biler udlede 70 procent mindre CO2.

Et nyt projekt vil bane vej for, at bilejere i nær fremtid kan vælge metanol til deres benzinbil på de danske tankstationer. I projektet skal 100 biler køre på biometanol i Danmark i de næste to år. Desuden bliver der etableret mulighed for at tanke de 100 biler på fem eksisterende tankstationer i Danmark.

– Med biometanol får vi en hurtig besparelse på ca. 70 procent CO2. Samtidig giver biometanol mulighed for, at den eksisterende bilpark på 1,6 mio. benzinbiler kan udnyttes på en bæredygtig måde i resten af deres levetid, siger projektleder Kim Winther, Teknologisk Institut.

Tankstationerne vil være beliggende i København, Skanderborg, Resenbro og Roskilde. Samtidig overvejes placeringer af standere med metanol på tankstationer i Aalborg, Ringkøbing/Skjern og Aarhus.

Biometanol fra biogas og gylle
Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP, har den ambition at afprøve M85, som er en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle.

Benzinbiler vil i fremtiden køre på vindmøllestrøm
Kim Winther forklarer, at håbet er, at projektet vil kickstarte markedet for bæredygtig metanol også for den tunge transport og den maritime branche. Potentialet for CO2 fortrængning vil desuden være endnu større i fremtiden, når Power2X bliver en realitet og benzinbiler i princippet kører på vindmøllestrøm.

– I fremtiden vil metanol komme fra vindenergi kombineret med CO2 fra fabrikker og kraftværker. I dette tilfælde vil vi se en indirekte elektrificering og en CO2 fortrængning på ca. 95 procent, siger Kim Winther.

Bil - Grafik

Kommuner viser vej til grøn omstilling
Flere danske kommuner bakker op omkring projektet og ønsker med egne biler at vise borgerne en vej til, hvorledes de opnår grøn omstilling med deres eksisterende biler.

–  I Skanderborg Kommune er CO2-udledning fra trafikken større end CO2-udledningen fra strøm og varme tilsammen. Fra byrådets side skubber vi på for en grøn omstilling af transporten, og vil gå forrest med vores egne biler. Men selvom andelen af elbiler i alle indkørslerne forhåbentlig stiger markant frem mod 2030, så vil en stor andel af samfundets biler fortsat være drevet af fossile brændsler, siger Claus Leick, formand for Miljø- og Planudvalget, Skanderborg Kommune.

Derfor er det nødvendigt at finde løsninger, som kan nedbringe CO2-udledningen fra de fossildrevne biler allerede nu. Vi forventer at 40-60 procent af alle benzinbiler kan erstatte benzinen med metanol. Vel at mærke metanol lavet af biogas og på sigt vindmøllestrøm og CO2, tilføjer han.

Kræver mindre tekniske ændringer
Den tekniske mission bliver at få moderne benzinbiler til at køre på M85. 2M Teknik, en mekanikervirksomhed, som arbejder med motoroptimering, er ansvarlig for denne del af projektet:

– Jeg ser udfordringen som absolut overkommelig. Det kræver mindre tekniske ændringer på motorstyringen og implementering af kendt teknologi at sikre optimal drift med metanol.  Inden for motorsporten er metanol f.eks. allerede et kendt brændstof, siger Per Knudsen, indehaver af 2M Teknik.

Han forklarer videre, at nyere bilmodeller med turbo og direkte benzinindsprøjtning skal køre på metanol i projektet. For at det kan lykkedes, skal motorstyringen enten omprogrammeres med såkaldt ECU-flashing eller der skal installeres Flex-Fuel kits. Ændringerne skal godkendes i synshallen, før det er lovligt at køre med dem.

De modificerede biler kan stadig tankes med traditionelt brændstof, hvis en tankstation med biometanol ikke er indenfor rækkevidde. 

Mindsker CO2-udledningen fra de eksisterende biler
– Som bilejernes forbruger- og interesseorganisation deltager FDM i forsøget med 85 procent biometanol i benzinen med stor interesse. Selvom der de kommende år vil komme flere elbiler, vil der selv i 2030 være op mod en millionbenzinbiler på vejene. Derfor er det vigtigt, at man sideløbende med elektrificeringen af bilparken ser på, hvordan man kan mindske CO2-udledningen fra de eksisterende biler, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Deltagere i projektet er Teknologisk Institut som projektleder. Desuden deltager Go’on Gruppen, Circle K, OK a.m.b.a., 2M Teknik, HMK Bilcon, Dansk Metanolforening, Københavns Kommune, Skanderborg Kommune og FDM.

Varighed: September 2020 – september 2022

Projektpartnere og deres rolle:

Teknologisk Institut: Projektleder, teknisk problemløsning og akkrediteret emissionsmåling

Go’on Gruppen, Circle K, OK a.m.b.a.: Forberedelse, installation og drift af mulighed for at tanke M85 på udvalgte tankstationer

2M Teknik: optimering og installation af flex fuel kits til M85

HMK Bilcon: Sikker distribution af brændstof under overholdelse af krav

Dansk Metanolforening: Anskaffelse af metanol, shipping og sikring af bæredygtighed for biometanol

Københavns Kommune og Skanderborg Kommune: Bidrager med kommunale biler i projektet til at køre på M85, brugerinddragelse

FDM: Bidrager med biler på køretekniske anlæg, teknisk problemløsning og forbrugervejledning

Læs mere

Yderligere oplysninger
Kontaktperson seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1310, mail: kwi@teknologisk.dk.