Danske byer skal slippe for trængsel og støj fra lastbiler i myldretiden

Betina  Bihlet

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 53.

Truck - kabine

Danske byer skal slippe for trængsel og støj fra lastbiler i myldretiden

De fire største byer i Danmark skal støvsuges for lastbiler i myldretiden – det kan lyde som utopi, men bliver måske en realitet om nogle år. 

Under navnet ’DYT – distribution i ydertimerne’ er en gruppe parter med deltagelse af Teknologisk Institut gået i gang med at undersøge gevinsten ved at lastbiler bringer brød og blomster og andre dagligvarer ud i ydertimerne til en række butikskæder og restauranter i København, Aarhus, Aalborg og Odense. Som et led i projektet skal lastbilchaufførerne ud på vejene tidligt om morgenen fra kl. 04.00 og igen senere på aftenen mellem kl. 18.00-22.00.

- Der er kaos på gågaden og hovedstrøget i de større byer specielt i tidsrummet mellem kl. 08.00 - 11.00, når varetransporter blandes ved persontrafikken. Udover den manglende plads, miljøpåvirkning og risiko for farlige højresvingsulykker, skaber varevogne og lastbiler trafikpropper, når varerne af- og påsættes, fortæller chefkonsulent Finn Zoega fra Teknologisk Institut og fortsætter: Situationen skaber irritation og usikkerhed for de øvrige trafikanter og beboerne i området. Med projektet vil vi påvise, at byerne stadig kan leve samtidigt med at mobiliteten sikres.

Teknologisk Institut skal planlægge testruterne i ydertimerne og efterfølgende stå for tilbundsgående analyser, der inddrager de ændrede leveringsstrukturer og eksempelvis brug af nye teknologier til at reducere støj og CO2 udledning mv. Målet er at udvikle innovative løsninger til en bedre og mere optimal godstransport i byerne gennem en dokumentation af fordele og ulemper ved de forskellige set-ups.

Schulstad forventer en øget effektivitet ved at undgå myldretiden
Brødproducenten Schulstad er en blandt flere virksomheder, der deltager i projektet med at bringe varer ud til Coops butikker tidligt om morgenen i både København, Aarhus, Odense og Aalborg.

- Når vi kører om morgenen i myldretiden, bruger vi unødig meget brændstof og ekstra chaufførtimer. En omlægning til ydertimerne vil være en gevinst for både os og miljøet. Vi forventer herved få udnyttet vores vognpark bedre end i dag, siger logistikdirektør Niels Holm fra Schulstad og tilføjer, at det bliver spændende at se de første beregninger på analysen af brændstofforbrug og tidsforbrug. Derudover forventer han, at chaufførernes arbejdsmiljø og trafiksikkerhed bliver bedre, da chaufførerne undgår at blive stresset af de mange cyklister på vejene.

En hjørnesten i det nye projekt er at have en tæt dialog med en bred kreds af interessenter, herunder byens brugere, varemodtagere, offentlige aktører samt transportører af varer og anden transport. Senere er det hensigten at brede erfaringerne om godsdistribution i ydertimerne ud til andre byer og områder i Danmark.  

De første resultater fra projektet blev præsenteret tirsdag den 10. september 2013 på Scandic Hotel i Odense. Her fik dagligvaredistributører masser af inspiration til, hvordan de kan komme godt i gang med at distribuere dagligvarer uden for myldretiden af dem, der har vist vejen for natdistribution, fx Schulstad og Carlsberg.

Fakta
Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport har bevilget 3 millioner kr. til projektets indledende fase. Med i projektet er Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Odense Kommune og Aalborg Kommune, distributører, detailhandlen, citycenterorganisationer, hotel/restauration, teknikleverandører, interesseorganisationer med Incentive Partners og Teknologisk Institut som konsulenter.