Emballagens klimaaftryk

Peter  Sommer-Larsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 09.

Billedet viser en frokostpakke to-go sat op, så man kan se de forskellige elementer frokostpakken indeholder, dvs. forskellige retter i plastbokse samt brød i papirpose

Emballagens klimaaftryk

Det er almindeligt anerkendt, at emballages klimaaftryk typisk er mindre end fødevarens og at emballagen kan reducere det samlede klimaaftryk ved at forlænge fødevarens holdbarhed. Det er en indbygget forudsætning for det sidste postulat, at længere holdbarhed fører til mindre madspild og dermed mindre primær produktion, fødevareforarbejdning, emballering og distribution.

-    Men er det faktisk sådan?
-    Og hvor stor en del af fødevarens samlede klimaaftryk udgør emballagen så?

Vi skriver dette indlæg for også at få jeres kommentarer. Hvis I har information om disse emner, så send det til os og vi vil samle kommentarer i et opfølgende indlæg i næste nummer.

Betydningen af fødevarespild for vores fødevarers klimaaftryk er emnet for en lang, lang række af FAO-publikationer, og herunder også emballagens betydning for reduktion af fødevarespild. Den første kilde er de årlige ”The State of Food and Agriculture” – fx 2019-udgaven.

Baseret på et livs erfaring med fødevareemballage har Søren Rahbek Østergaard i adskillelige indlæg i ”Medlemsinformation” beskrevet sit estimat for emballagens andel af varens klimaaftryk: At fødevare-produktionens klimaftryk udgør 80 % af varens samlede klimaaftryk, at distributionen udgør 15 % og at emballagen udgør 5 %. For en mere detaljeret analyse, læs artiklerne fra tidligere udgaver af Medlemsinformation [ref. ”Fødevarespild og bæredygtig emballage” nr. 3, 2017] og [ref. Forbrugernes syn på emballage – har de allerede dømt plast ude? nr. 5, 2018]

Hvis vi skulle henvise til en enkelt ”free access” artikel vil det være Heller, M.C., Selke, S.E.M. and Keoleian, G.A. (2019), Mapping the Influence of Food Waste in Food Packaging Environmental Performance Assessments. Journal of Industrial Ecology, 23: 480-495. doi:10.1111/jiec.12743, der har samlet data for en række fødevarer. De viser, at fordelingen passer godt med Sørens tommelfingerregel for mange fødevarer, men at de varierer gevaldigt.

Der er ingen tvivl om, at enhver kombination af fødevare og emballage kræver sin egen analyse. Det kan gøres med mere eller mindre validerede data, men en portion sund fornuft hjælper altid. Nedenfor gengiver vi et studie, vi lavede i anledning af coronakrisen, hvor mange nok fik deres frokostpakke leveret nogenlunde som vist på billedet.

Case fra Covid-19 krisen – klimaaftryk af en frokostpakke
Dette er et eksempel på en simpel klimaberegning. Vores ærinde er ikke at pege på, om der er for megen eller for lidt emballage, men blot vise, at klimaaftrykket på fornuftig vis kan kvantificeres. Normalt ville denne frokost være serveret som buffet, men grundet Covid-19 restriktioner uddeles den pakket to-go.

Vi har opgjort mængder af føde-varer og emballage i frokostpakken og et overordnet klimaaftryk. Vi har ikke medtaget en primær emballering af fødevarerne før de kom til kantinen og har heller ikke medtaget processering/tryk osv. af papiremballage, men medtaget det for plasten. 
Altså, analysen giver et overblik over den belastning, der skyldes den ekstra to-go emballage.

Sammensætning af fødevarer ses i tabel 1 herunder:
Tabellen viser sammensætningen af frokostpakkens fødevarer
Emballagens sammensætning kan ses i tabel 2 herunder:
Tabel 2 viser frokostpakkens emballagesammensætning fordelt på typer
Frokostpakkens klimaaftryk fordelt på emballagetyper og fødevarer kan ses i tabel 3 herunder:
Tabellen viser frokostpakkens klimaaftryk fordelt på emballagetyper og fødevarer

 

Online nyhedsmagasin

Vil du modtage nyheder og artikler om plast og emballage i din indbakke? Tilmeld dig vores online nyhedsmagasin her