Energistyring er på vej til at blive forbundet
To ud af tre virksomheder med energiprodukter er i gang med eller på vej med produkter, som er forbundet med internettet, viser undersøgelse fra Teknologisk Institut.
Smarte energiprodukter, som er forbundet med internettet, Internet of Things, er på vej til at blive hverdag i danske virksomheder, som udbyder energiprodukter. Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, hvor 303 ledere i branchen er blevet interviewet. Ifølge undersøgelsen Internet of Things er på vej til at blive hverdag er 55 procent af de danske virksomheder med energiprodukter begyndt at udnytte data i deres produkter, mens yderligere syv procent forudser at det vil ske indenfor de kommende fire til fem år.
Skabe specialiserede produkter
19 procent af virksomhederne anvender ”i høj grad” data fra deres produkter til at tilbyde nye services til deres kunder, mens 36 procent angiver at de gør det ”i nogen grad”. Her åbner Internet of Things nye muligheder for at virksomhederne kan skabe specialiserede produkter og services, der tilpasser sig kundernes behov og adfærd med udgangspunkt i konkrete data.
- Det er udtryk for at informationerne, der hentes fra opkoblede produkter kan anvendes til at udvikle nye produkter og services, der er baseret på konkret viden ud fra forbrug og drift. Det kan give inspiration til ny udvikling eller at give kendte produkter nye egenskaber ved hjælp af digital teknologi. For leverandørerne giver det nye forretningsmuligheder – og forbrugere og virksomheder får adgang til en helt ny generation af produkter forbundet med internettet. De produkter er allerede på vej over disken, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.
Drift og service
I undersøgelsen fremgår det, at Internet of Things, IoT, teknologier i de kommende fire-fem år i særlig grad vil blive udnyttet til overvågning af drift samt levering af service til produktet. 46 procent af virksomhederne med energiprodukter forventer IoT-teknologier vil blive anvendt til driftsovervågning og 39 procent vil levere service til produktet via internettet.
- En mulighed er også at udvikle produkter, som kan genkende mønstre eller intelligente sensorer, der selv kan vurdere, hvad produktet skal gøre, siger Stig Yding Sørensen.
85 procent af de adspurgte virksomheder angiver, at IoT-teknologier har betydning for den fremtidige konkurrenceevne. Heraf mener 30 procent, at det har ”afgørende betydning”.
Yderligere oplysninger
Seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut. Mobil 7220 2704, mail: stys@teknologisk.dk.
Om undersøgelsen
Teknologisk Institut har med hjælp fra Jysk Analyse interviewet 303 ledere i virksomheder, der udgør et bredt udsnit af virksomheder med energiprodukter i Danmark. Det omfatter virksomheder i fremstillingsindustrien samt installationsvirksomheder og grossistvirksomhder. Dataindsamlingen er foregået i perioden 29. januar 2018 til 23. februar 2018.
Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.
Læs mere her