Fra gågade til hospitalsgang: Kryds og bolle-robot giver børnene en pause fra sygdom
17. december 2025
Med en robotarm, ni felter og et hold af offentlige og private partnere får børn på OUH nu mulighed for at glemme sygdommen et øjeblik og udfordre hospitalets nyeste "medspiller" i kryds og bolle.
På Eventyrgangen på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital i Odense står en robot, der hverken tager blodprøver eller måler blodtryk. Den udfordrer i stedet børnene i kryds og bolle døgnet rundt.
Resultatet?
Børn, der frivilligt forlader sengen, glemmer, at de er fastende, og insisterer på lige at nå at "banke robotten", når de er indlagt – eller blot på besøg.
Robotten er blevet til gennem et samarbejde mellem Teknologisk Institut, H.C. Andersen Børne- og Ungehospital og Centre for Clinical Robotics (CCR) fra Odense Universitets Hospital (OUH), Universal Robots, OnRobot, Odense Kommune og Region Syddanmark – med støtte fra Tryllebjergets Venner og Banko Vennerne.
Se også: Helt særlig robot skal dyste mod syge børn (TV 2 Fyn)
En robot, der får børn ud af sengen
For Mette Sorang Kjær, der er velfærdskoordinator ved H.C Andersen Børne- og Ungehospital, er effekten tydelig i hverdagen på børneafdelingen.
− Det bedste ved robotten er, at vi har nogle børn, der får en rigtig god oplevelse for en tid. De får lyst til at komme ud af deres seng, fordi de skal ud og prøve robotten.
Robotten skaber et naturligt samlingspunkt og et konkret tilbud til både indlagte, ambulante børn og pårørende.
− Robotten skaber et indhold for de børn, der er her for kortere og længere tid. Vi har rigtig mange ambulante børn, der kommer, men så har vi så også de her børn, som er indlagt, og der kan jeg se, personalet bruger den til at mobilisere dem til, at de lige skal ud og prøve robotten.
Og robotten er ikke bare legetøj. Den gør en konkret forskel for børn, der står midt i noget svært.
− Jeg har set en sengeafdeling gøre brug af robotten som et ventetilbud for et barn, der stod og ventede på at skulle til operation, og man kunne se på det her barn inden, at han var nervøs. Men da han stod og spillede sammen med sin mor og far henne ved robotten, blev han bare helt vildt optaget af kryds og bolle-legen.
Dermed bliver teknologien en enkel, men effektiv måde at skabe ro og tryghed og giver både børn og forældre en lille pause fra bekymringerne.

Fra gågade til børnehospital
Kryds og bolle-robotten, som også kaldes XO-robotten, er kendt fra Odenses gågade i Vestergade, hvor forbipasserende kan udfordre den i kryds og bolle. Da Mette Sorang Kjær første gang så robotten dér, så hun straks et nyt hjem for den.
− Jeg ser den her fantastiske robot, der står oppe i Vestergade og kan straks se for mig, at det vil være et godt tilbud til vores børn og unge her ude på hospitalet.
Vejen fra gågade til børneafdeling gik gennem Odense Kommune, som via netværk skabte kontakt til Teknologisk Institut og de øvrige samarbejdspartnere.
Teknologisk Institut har blandt andet været med til at tilpasse løsningen, så den fungerer i et hospitalsmiljø − teknisk, praktisk og pædagogisk.

Når teknologi og leg går hånd i hånd
For Søren Peter Johansen, der er faglig leder ved Teknologisk Institut, er udviklingsforløbet et skoleeksempel på, hvad robotteknologi og samarbejde på tværs også kan.
− Det har været superspændende at være med til at udvikle den her kryds og bolle-robot. Den er et godt eksempel på, hvordan man kan bringe teknologi og leg sammen til gavn for patienter og pårørende på et hospital. Og så er den ovenikøbet et godt eksempel på, hvordan offentlige aktører kan samarbejde med private aktører, fortæller han.
Og lige netop samarbejde på tværs er der ikke nogen tvivl om her: Universal Robots har doneret UR3e-robotarmen, OnRobot har bidraget med robottens gripper, OUH og CCR har taget teten på at få robotten ind i klinikken, mens Teknologisk Institut har stået for programmering og teknisk kvalificering. Odense Kommune og Region Syddanmark har understøttet processen med netværk og rammer.
Resultatet af samarbejdet er dog det vigtigste: Én robotarm, ni felter og et hav af små øjeblikke, hvor sygdom fylder lidt mindre, og legen fylder lidt mere.