Fremtidens teknologier og kvalifikationskrav inden for rengøringsbranchen

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 44.

Billedet viser en masse vand i formationer af bobler.

Fremtidens teknologier og kvalifikationskrav inden for rengøringsbranchen

Ingen brancher kan undsige sig at være ramt af nye teknologiers indtog. Men hvordan påvirker dette virksomheder og ikke mindst deres medarbejdere? Disse spørgsmål optager mange i disse år og med god grund. For hvordan skaber vi de rette rammer og efteruddannelsesmuligheder, der gør, at virksomheder og deres ansatte kan følge med udviklingen?

Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat er en af de organisationer, der er optaget af den teknologiske udvikling, så de kan sikre rette efteruddannelsesmuligheder for branchen. Derfor bad deres Uddannelsesudvalg for Rengøring og Service os om at udarbejde en analyse af rengøringsbranchens anvendelse af teknologier, hvilke nye teknologier branchen kan forvente inden for fem år, samt hvilke kompetencekrav de nye teknologier stiller til medarbejderne.

For at få implementeret nye teknologier i branchen, er det vigtigt, at både ledelse og medarbejdere er indstillet på at møde forandringerne sammen. Det kræver ikke mindst kompetenceudvikling, men også et ændret mindset ift. at arbejde på nye måder.

Gennem analysen er vi kommet frem til primært fire teknologiområder, der ser ud til at vinde frem inden for en femårig tidshorisont:

  • Robotgulvvaskere
  • Sensorer
  • Desinfektionsmaskiner
  • Tablets/smartphones. 

Kompetencer, der i denne sammenhæng bliver afgørende, er basale, digitale kompetencer, som f.eks. navigation på tablets og smartphones. Derudover stiller de digitale færdigheder og nye teknologier et større krav til både selvstændighed og evnen til at samarbejde. Disse og andre input i rapporten skal nu bidrage til udvikling af nye efteruddannelsestilbud, der sikrer de rette kompetencer i branchen fremadrettet.

"Analysens resultater kommer ikke helt bag på mig. At teknologien også rammer rengøringsbranchen mere og mere ude i fremtiden, er ikke overraskende. For at få implementeret nye teknologier i branchen, er det vigtigt, at både ledelse og medarbejdere er indstillet på at møde forandringerne sammen. Det kræver ikke mindst kompetenceudvikling, men også et ændret mindset ift. at arbejde på nye måder. Jeg håber meget, at analysen vil bringe nye tanker og refleksioner til rengøringsbranchen," fortæller Bettina Vejen Vig, Uddannelseskonsulent i 3F og medlem af Uddannelsesudvalget for rengøring og service.

Du kan læse rapporten her: