Produktudvikling Vs Produktopgradering

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

up

Produktudvikling Vs Produktopgradering

Vi skifter vores produkter ud i langt højere grad, end vi har gjort før. Ikke fordi de er gået i stykker eller ikke længere fungerer – men fordi der er kommet et nyere produkt eller en ny version. Det har medført, at mange produkters levetid er væsentlig reduceret. Hvad gør vi for at forhindre, at vores produkter dør kort tid efter, de er blevet introduceret?

Den umættelige tørst efter nye produkter betyder, at den velkendte PLC-kurve er blevet forvrænget og ikke mindst forkortet. Produkter gennemgår derfor ikke længere den traditionelle livscyklus. Efter introduktion på markedet opnår de typisk hurtig vækst for herefter at gå over i udfasning, fordi interessen for produktet daler. Vi står altså med produkter, som dør kort tid efter, de er introduceret på markedet, fordi modningsfasen mere eller mindre er forsvundet.

TROELS MODEL

Tag for eksempel Pokémon Go – der er et godt eksempel på hvor stejl PLC kurven er blevet. Spillet var en kæmpe succes og nåede på verdensplan over 50 millioner downloads på 19 dage fra releasedato 6. juli 2016. Efter få måneder dalede interessen for spillet, og i dag har Pokémon Go 5 millioner aktive daglige brugere på verdensplan (DMR stats 2017).

Hvordan udvikler vi produkter, der har en længere levetid?

I stedet for at udvikle nye produkter fra bunden hver gang, kan virksomheder opnå store fordele ved at opgradere deres nuværende produkter. Ved at fokusere på at udvikle nye moduler til nuværende produkter kan virksomheder opgradere produkterne i stedet for at erstatte produkterne. Vi kender det fra smartphones, der hele tiden opdateres via apps. Nu spreder det sig til alle former for fysiske produkter. Vi kalder det Upgradia.

Denne tankegang udfordrer forestillingen om, at virksomheder kun har to valg, når det kommer til konkurrencestrategi: sænke prisen eller differentiere produkter, så man kan tage en højere pris. I stedet kan man gennem dybere forståelse for forbrugerne og deres behov for ny og forbedret funktionalitet, udvikle moduler til produkter, der sikrer, at de er opdaterede og imødekommer forbrugernes behov.

Upgradia forlænger produkters levetid

Ved at basere forretnings-modellen, produktporteføljen og designet af de enkelte produkter på en konstant strøm af opgraderinger og forbedringer kan du højne kvaliteten og forlænge brugsværdien af dine produkter. Dermed imødekommer du kundernes behov for produkter af høj kvalitet med længere levetid. Det betyder også, at PLC-kurvens vækstkurve forskydes, og der opstår flere vækstkurver i forlængelse af sig selv, hver gang produktet fornys. Du undgår hermed endeløs ressourcekrævende produktudvikling til fordel for bedre forudsigelser af brugerbehov og teknologisk udvikling.

Upgradia Toolbox

Teknologisk Institut har i samarbejde med InnoPro udviklet en toolbox, der giver dig mulighed for at udforske dine muligheder for Upgradia i din virksomhed. Toolboxen bruges til, at kortlægge nye tilgange til, hvordan I kan igangsætte ny opgradering af jeres produkter og/eller services igennem Upgradia. Ønsker du at få afdækket din virksomheds Upgradia-potentiale og klarlagt en Upgradia-strategi, så læs mere her – eller giv mig et kald på 7220 1689.

//Design by creativeart