Røggas-sensor til måling af sodpartikler fra skibe - Røggas-sensor skal måle udledning af sodpartikler fra skibe

Morten  Køcks

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 23 80.

Skib

Røggas-sensor til måling af sodpartikler fra skibe - Røggas-sensor skal måle udledning af sodpartikler fra skibe

Black carbon (BC) er en væsentlig bestanddel af sod og dannes ved ufuldstændig forbrænding i fx motorer og udledes som fine partikler i luften. Næst efter CO2 vurderes BC at være den parameter, der påvirker den globale opvarmning mest, og specielt i de arktiske egne har BC en væsentlig indflydelse på de accelererende klimaforandringer. Samtidig har BC en betydelig sundhedsskadelig konsekvens for mennesker i form af fine partikler, der optages i luftvejene.

 

Det overordnede mål med dette projekt er derfor at udvikle en kosteffektiv, kontinuerligt målende BC-sensor, som er specialudviklet til brug på skibe, og som lever op til de krav der stilles til havs.

Projektet, der er støttet af Miljøstyrelsen, sker i samarbejde med både industripartnere og brancheorganisationer og er forankret hos Green Instruments A/S, der udvikler måleudstyr til blandt andet det maritime. Her ser man et stort behov for specialudviklet udstyr, der kan måle BC-udledning på skibe.

- Så vidt vi ved, er der ikke nogen robust teknologi på markedet, der kontinuerligt kan dokumentere skibenes black carbon-udledning op mod de krav, vi forventer fra IMO’s side. Samtidig mærker vi allerede nu interesse fra rederierne i at kunne opsamle kontinuerlige måledata. I takt med en kommende vedtagelse af nye regler vil det behov kun stige, også på globalt plan. Timingen er med andre ord god, og projektet her kan være med til at positionere os godt i markedet, fortæller Poul Kodal Sørensen, Executive Technical Advisor fra Green Instruments A/S.

For at opnå driftserfaring vil der undervejs i projektet blive testet en tidlig version af sensoren ombord på et DFDS-skib. 

Projektperiode og -partnere

Projektet forløber fra primo 2021 til medio 2023 og er et samarbejde mellem Green Instruments, Teknologisk Institut, DFDS, MOL Chemical Tankers, Danske Maritime og Danske Rederier.

For yderligere information:

Pressemeddelse udsendt den 3. marts 2021

Kontakter

Morten Køcks
Faglig leder, Luft & Sensorteknologi, Teknologisk Institut
7220 2380 / mly@teknologisk.dk

Casper Laur Byg
Specialist, Luft & Sensorteknologi, Teknologisk Institut
7220 1929 / cby@teknologisk.dk