Skoleelever blev undervisere i innovation på rekordtid
Med en letforståelige proces og ganske kort tid, kastede overbygningen på en skole i Vanløse sig ud i at drive innovationsworkshops for andre skoleelever.
Med blot fire lektioner bag sig, afviklede et hold overbygningselever fra Katrinedals skole i Vanløse i alt seks innovationsworkshops for 150 andre skoleelever under Creative Maker Mindsets læringsfestival i København i begyndelsen af oktober 2018.
Med affaldssortering som problemstilling, en populær innovationsmetode som skabelon og et hav af artefakter til at understøtte budskaberne førte Katrinedal-eleverne sikkert deres deltagere igennem en proces, der startede med problemforståelse og bevægede sig hen mod nogle effektive og velkvalificerede løsningsforslag.
Katrinedal-eleverne er blandt de første i landet, der prøver kræfter med valgfaget ’Teknologiforståelse’. De har haft Morten Dahl-Hansen og Kristine Tybjerg fra Teknologisk Institut med sig i klassen fra skoleårets begyndelse.
Op til læringsfestivalens start var faglærer Kelly Fjelstrup meganervøs, som hun selv udtrykker det:
- Heldigvis kunne eleverne stoffet bedre end mig, og alt var tilrettelagt detaljeret, så det var nærmest bare plug’n’play, fortæller hun.
Teknologiforståelsesholdet består af 25 elever, der går i 7.-9. klasse. En af dem er Clara Søager Helth.
- Vi fik kun fire gange til at lære, hvad vi skulle fortælle de andre klasser senere, så det, troede vi, ikke kunne lade sig gøre, fortæller hun.
- Men det var vildt sjovt, smiler Clara, der går i 7. klasse, og gennem oplevelsen har opdaget glæden ved at skabe sig et overblik og give det videre til andre.
Umiddelbart abstrakt, men en rigtig fin øvelse
Innovationsprocesser handler i høj grad om dybt at forstå det problem, man er i færd med at løse, fortæller Morten Dahl-Hansen fra Teknologisk Institut.
- Det er en disciplin, der kalder på at skaffe sig mange indsigter fra forskellige interessenter. For at gøre innovationsprocessen praktisk og umiddelbart let at forstå, giver vi eleverne en række forskellige roller, forklarer han.
- Blandt andet gøres eleverne til kaptajner, gruppeledere, ja- og nejhatte, fotografer, presse, observatører og flere andre for sammen at kunne løfte problemforståelser til overraskende højder og på meget kort tid. Samtidig arbejder vi meget med en gennemført anerkendende tilgang, der både motiverer og inspirerer, fortæller Morten Dahl-Hansen.
Det fører ofte en overraskende sideeffekt med sig:
- Vi oplever næsten altid, hvordan eleverne glemmer deres sædvanlige roller i klassen og i stedet fokuserer på sammen at løse opgaven, fortæller han. Pludselig er det helt andre elever, der viser initiativ end i den almindelige undervisning, uddyber han.
Selvom forløbets struktur i starten virkede abstrakt på Kelly Fjelstrup, der udover at undervise i matematik og geografi også er kandidat i IT, er hun enig:
- Det var meget kaotisk, da klassen startede op, men til festivalen fungerede de rigtig fint sammen, fortæller hun.
- De arbejdede flot sammen på tværs af de tre årgange, så det har oven i læringen været en meget fin teambuilding-øvelse. Underviserne fra Teknologisk Institut kom med en meget høj energi, fortæller den erfarne lærer. En energi hun selv har lært meget af.
- Jeg er ikke vant til, at man giver high fives og klapper af hinanden hele tiden, men det var superfedt, og jeg har prøvet det efterfølgende i min undervisning, fortæller hun.
Lærer det samme som virksomheder og organisationer
Undervisningen bygger på Teknologisk Instituts mangeårige erfaring med at løfte virksomheders, organisationers og borgeres evne til praktisk at arbejde med idéer og innovation. Derfor modtog Katrinedals overbygningselever også meget af den samme undervisning, som store virksomheder og organisationer får, afslører Morten Dahl-Hansen.
Foruden elevernes nye læring, har lærer Kelly Fjelstrup også fået ny inspiration.
- Jeg har fundet ud af, at jeg ikke er så god til at give slip på mine elever, indrømmer hun.
- Igennem dette forløb har eleverne fået meget line. Morten og Kristine var gode til at give slip. Og eleverne kan godt. Man skal bare lige stole på det, siger hun.
Den erfarne lærer har efter projektets afslutning reflekteret over, at det ikke nødvendigvis er forkert, at eleverne gør tingene på deres egen facon og nogle gange fejler.
- Det var meget rart at arbejde med nogen, der troede mere på eleverne, end jeg nogle gange selv gør, siger hun og understreger at det kunne lade sig gøre, fordi underviserne fra Teknologisk Institut mødte op med en velafprøvet struktur og ramme, som eleverne blev sluppet løs inden for.
- Der var en struktur, men eleverne fik selv lov til at udfolde den. Og det var det, der var fedt. Kombinationen af strukturen og frihed blev jeg meget inspireret af, siger hun.
Kelly Fjelstrup har ivrigt delt sine erfaringer og oplevelser på lærerværelset:
- Det her med at klappe ad hinanden og give high fives, skal vi huske. Og så har jeg pralet rigtig meget af elevernes præstation på læringsfestivalen, fortæller teknologiforståelses-underviseren, der har besluttet sig for at inddrage innovationsmodellen i sin kollegiale projektgruppe og i den fremtidige undervisning.
Samarbejdet mellem Katrinedals Skole og Teknologisk Institut er blevet til med støtte fra Otto Bruuns Fond.
KENDER DU DOUBLE DIAMOND?
Double Diamond er proces-metoden, som eleverne på Katrinedals Skole blev undervist i at undervise andre elever i. Kender du den? Hvis ikke kan du lige her høre Troels Behrenthz Andersen fortælle om den i korte træk.
Vil du ikke gå glip af nyheder som denne, tilmelder du dig vores nyhedsmail her - det handler om idéer og innovation.