Store industrispillere går sammen: Det skal være attraktivt at tage en erhvervsuddannelse
Pressemeddelelse publiceret den 31. maj 2024.
For få unge tager en erhvervsuddannelse. En fælles indsats fra nogle af dansk erhvervslivs største spillere vil vise folkeskoleelever, at det er attraktivt at arbejde med fremtidens teknologi.
Produktionsvirksomheder vil mangle faglært arbejdskraft i de kommende år. Kun 18 procent af folkeskolens afgangselever tager en erhvervsuddannelse som fx mekaniker, elektriker eller industrioperatør. Det kan få store konsekvenser for dansk produktion og eksport.
Til ROBOTBRAG i Odense i dag går Novo Nordisk, Danfoss, LEGO Koncernen, Teknologisk Institut og DIRA sammen for at synliggøre de spændende muligheder, der findes for unge i at gå i en erhvervsteknisk retning med deres uddannelse. Her kan folkeskoleelever prøve kræfter med robotteknologi og møde potentielle fremtidige arbejdspladser.
– Vi ønsker sammen med en bred skare af danske virksomheder at sætte spotlys på det spændende arbejdsliv, der gemmer sig i at arbejde med teknologi og produktion. Vi giver derfor i dag de unge en smagsprøve på, hvordan det er at arbejde med AI, robotter, droner, virtual reality og andre nye teknologier, siger Carsten Frank, corporate vice president for Training & Capability building i Novo Nordisk.
Stå med teknologien i hænderne
Som en del af ROBOTBRAG-læringsdagen kan en række 8. klasses-elever deltage i teknologi-workshops og hands-on aktiviteter hos lærlingeakademierne fra LEGO Koncernen, Danfoss og Novo Nordisk.
Teknologisk Institut og DIRA, som arrangerer ROBOTBRAG for syvende gang i år, oplever, at de unge viser stor interesse for teknologi, når først de står med den i hænderne. Især fordi de også får et kig i krystalkuglen og kan se, hvordan teknologi kan bidrage til at løse mange af samfundets udfordringer.
– I dag får de unge et praktisk indblik i, hvor spændende og varieret et job med en erhvervsuddannelse kan være. Dagen er både åben for folkeskoleelever og studerende på videregående uddannelser. Ud over at snuse til nutidens og fremtidens robotteknologier får de en fornemmelse af, hvordan de kan bringe deres kompetencer i spil ude i erhvervslivet, siger Henrik Jacobsen, centerchef på Teknologisk Institut.
Mere synlighed er vejen frem
Novo Nordisk, Danfoss og LEGO Koncernen håber på, at den fælles indsats og det nye valgfag ”teknologiforståelse” kan understøtte, at erhvervsuddannelserne får samme status som de gymnasiale uddannelser.
– Især i fremstillingsindustrien er der udfordringer med rekruttering på trods af indsatser målrettet de unge. Det er afgørende for produktionsdanmark, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse til. Vi ser derfor et kæmpe potentiale i fælles at gøre faglært arbejde mere synligt og spændende for børn og unge – for eksempel ved events som ROBOTBRAG, udtaler Janne Sandholdt, Head of HR Danmark i Danfoss.
Fakta om ROBOTBRAG-event for folkeskoleelever
Eventet for 8. klasses-elever er arrangeret af lærlingeakademierne fra LEGO Koncernen, Danfoss og Novo Nordisk i samarbejde med DIRA og ErhvervsTanken fra Odense Kommune.
ROBOTBRAG-læringsdagen vil vække unges interesse for erhvervsuddannelser. Foto: Danfoss