Kurser

Billede der illustrerer kurset

Kurser i strategisk kommunikation

Kurserne i strategisk kommunikation er for dig, der ønsker at arbejde med din gennemslagskraft og troværdighed som professionel kommunikatør. Du kan her specialisere dig på uddannelser til nudgekonsulent, samt sætte fokus på, hvordan din kommunikation understøtter særlige organisatoriske roller.

Få opdateret din viden, og øg dine kompetencer inden for området. Undervisningen foregår altid med dygtige undervisere, der har masser af kursuserfaring.

Læs mere
Filtrér kurser 
Filtrér
      {{data}}
      {{data}}
      {{data}}
      {{data}}
      {{data}}
      {{data}}
      Ingen kurser opfylder dine filtre

      Men vi har 54 andre kurser inden for Strategisk kommunikation.

      Få ny inspiration til din kompetence­udvikling

      Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.

      Indtast venligst et validt navn
      Tilmelder nyhedsbrev
      Tak for din tilmelding
      Teknisk fejl

      Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til kurser@teknologisk.dk

      Kurser i strategisk kommunikation

      Kommunikation er et centralt element i alle organisationer – både set ud fra et internt og eksternt perspektiv. At arbejde strategisk med kommunikation handler i høj grad om, at få den til at stemme overens med organisationens mission, vision og værdier, og om den er i stand til at forbedre organisationens strategiske positionering og konkurrenceevne.

      Det vigtigste koncept du bør forstå i arbejdet med strategisk kommunikation er, at kommunikation skal ses fra modtagers perspektiv. Strategisk kommunikation er et styrringsredskab, som har til formål at bygge en bro mellem ord og handling, således at de forretningsmæssige mål realiseres.

      En af de grundlæggende regler inden for god strategisk kommunikation er, at den skal være klar, troværdig, konsistens og leveres med passion og med fokus på virksomhedens langsigtede mål. Derudover handler en god kommunikationsstrategi- og plan om at komme fra A til B og indeholder derfor et kendskab til og prioritering af følgende punkter:

      • Formål og hovedbudskaber
      • Målgruppe
      • Interessenter
      • Kommunikationskanaler
      • Ressourcer
      • Estimeret tidsplan.

      De praktiske værktøjer hjælper dine medarbejdere med at kommunikere mere effektivt og samtidig se nytteværdien i kommunikationsarbejdet, således de formår at brænde igennem med deres budskaber.

      Hos Teknologisk Institut udbyder vi kurser inden for strategisk kommunikation, hvor du får et grundigt indblik i, hvordan du skaber tillid og troværdighed. Samtidig får du en forståelse af, hvordan du kommer tættere på dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere ved at holde kursen hele vejen igennem.

      Intern kommunikation

      Hvad er intern kommunikation? Hvad dækker begrebet over? Intern kommunikation er den kommunikation, der foregår i organisationen. Det er både den kommunikation, der foregår mellem kolleger i frokostpausen, og den kommunikation ledelsen benytter til at informere medarbejderene om budskaber, viden, foranderinger, strategi, visioner osv.

      Intern kommuniaktion kan bruges strategisk til fx at nå specifikke mål, og med god intern kommunikation kan I endda øge medarbejdernes engagement, trivsel og resultater. Ifølge eksperter øger intern kommunikation arbejdsglæden og sammenhængskraften i en virksomhed. Dialog er her et vigtigt parameter inden for intern kommunikation. En god intern dialog styrker nemlig medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde. Medarbejdere der føler sig hørt, inddraget i forandringer og føler, at de bliver taget alvorligt, er nemlig i højere grad gladere og mere tilfredse end de medarbejdere, der ikke føler sig hørt og inddraget.

      Forandringer og krisekommunikation

      Strategisk kommunikation handler også om at vælge den rette formidling under forandringer eller uforudsete hændelser. Ikke alle forandringer fryder og korrekt håndtering af omvæltninger kan derfor have afgørende betydning for din virksomheds mulighed for at komme helskindet igennem en krise. Implementering af forandringer er en stor kommunikationsopgave, da det kan medføre frygt, vrede eller usikkerhed med sig – dette gælder både internt og eksternt. Med kurser i strategisk kommunikation får du de nødvendige redskaber du behøver, hvis din virksomhed en dag havner i en krisesituation.

      Nudging som kommunikationsværktøj

      Nudging er et forholdsvist nyt kommunikationsværktøj, der er baseret på adfærdspsykologi. Mennesker er vanemennesker og i stedet for at tackle dette med regler og advarsler, kan man med fordel anvende nudging til at designe samfundet på en mere hensigtsmæssig måde, hvor vi ikke føler vi skal gå på kompromis med vores frihed til selv at vælge. Med nudging gives der i stedet et lille kærligt puf i den rigtige retning, således vi træffer de rette valg i hverdagen, uden vi føler nogle begrænsninger.

      Podcast om strategisk kommunikation

      Du kan også lytte til en af vores podcast episoder, der findes under emnet strategisk kommunikation.

      I podcast episode #26 'Retorik som værktøj' taler vi med retoriker og kommunikationsekspert Anne Katrine Lund om hvordan man kan bruge værktøjerne fra retorikkens verden til at skabe bedre og klarere kommunikation. Vi er alle kommunikatører - derfor er retorik og professionel kommunikation nødvendige redskaber til at levere dit budskab med effekt. Lyt med for at få tips og viden om, hvordan retorikkens værkstøjkasse fungerer og hvad det kan betyde for din egen kommunikation.