Få gode råd til jobsamtalen | Sådan sikrer du dig jobbet

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Sådan sikrer du dig jobbet

Få gode råd til jobsamtalen | Sådan sikrer du dig jobbet

2 min.

Undersøgelser viser, at dét at være velforberedt til jobsamtalen har stor betydning for, om man bliver ansat. Det er altså ikke nok at bare møde op og snakke lidt om vind og vejr. Din forberedelse er afgørende for dine chancer for et nyt job. Du skal derfor sørge for at være præsentabel og kommunikere med gennemslagskraft.

Sådan forbereder du dig til samtalen

1. Undersøg virksomheden du søger hos

Mange arbejdsgivere finder information om de kandidater, de skal have til samtale via fx LinkedIn og Facebook. Derfor er det vigtigt, at du er mindst ligeså godt forberedt den anden vej rundt. Hvilke udfordringer står virkosmheden overfor, hvordan ser branchen ud, konkurrenterne mm. Sæt dig ind i virksomhedens udfordringer og potentiale, så du kan dine kompetencer i fokus i forhold til disse. Så kan du nemlig svare på, hvad netop du kan bidrage med.

2. Hav spørgsmål klar

Det er en god idé at forberede nogle spørgsmål til virksomheden for at finde ud af, om du passer i stillingen, du søger. Stil fx spørgsmål til arbejdsopgaver, lederskab og arbejdsform. Når du stiller kvalificerede spørgsmål, afspejler du også faglighed og engagement.

3. Din motivation og personlighed er vigtig

Arbejdsgivere vurderer i høj grad jobkandidater ud fra hvem, der personlighedsmæssigt vil passe bedst ind i arbejdsmiljøet/teamet. Derfor er det vigtigt, at du præsenterer dig fra din bedste side, men samtidig ikke lægger låg på personlige svagheder eller udfordringer. Dette viser nemlig, at du er reflekterende og har fokus på udvikling, omstilling og forandring.


Din gennemslagskraft er vigtig

Når du udtrykker dig klart og præcist, trænger dine budskaber igennem til jobsamtalen.

Virksomheder har ofte flere til samtale, og din gennemslagskraft kan derfor være afgørende for, om du er den kandidat, der vælges. Det er derfor vigtigt, at du er konstruktiv i din kommunikation og samtidig afspejler dine personlige egenskaber.
 

Vil du vide mere?

På Teknologisk Institut har vi flere forskellige kurser, der kan styrke dine kommunikative kompetencer. Ved at deltage på et kursus kan du fx øge din gennemslagskraft og dit selvværd, så du kan stå stærkere både privat og fagligt.