
5 færdigheder du behøver for at coache andre
2 min.
Den coachende samtale indgår som en grundlæggende del af moderne ledelses- og konsulentarbejde. Coaching medvirker til at skabe forbedrede og effektive samarbejdsrelationer. Det øger engagementet, og dermed kollegernes bidrag til at løse virksomhedens udfordringer.
Coaching er blevet en nødvendig færdighed for ledere
Ledere og organisationer er i stigende grad blevet bevidste om, hvor værdifuldt coaching kan være, og de tilføjer nu ”evnen til at coache og udvikle andre”, til den stadig voksende liste af færdigheder, der kræves af alle ledere.
I store træk er formålet med coaching at øge effektiviteten, udvide tænkning, identificere styrker og udviklingsbehov og indstille og opnå udfordrende mål. Overordnet set kan de færdigheder ledere har brug for, for at coache koges ned til fem kategorier:
|
Vigtigst af alt – giv det tid. Selv hvis du gør coaching til en eksplicit prioritering kan tiden være stram. Er du derimod tålmodig vil dine coachingprocesser og mål dog blive mere konsekvente og med tiden værdsat, og de vil have mulighed for at slå rod.
Uddan dig inden for coaching
Styrk dine kompetencer og uddan dig inden for coaching. Med en uddannelse i coaching fra Teknologisk Institut udvikler du dine færdigheder som samtalepartner med henblik på at bidrage til at skabe bedre resultater i din organisation.
Kilder og inspiration til yderligere læsning:
- Reinhard Stelter (2002): Coaching – Læring – Udvikling. Psykologisk Forlag
- Stig Kjerulf (2006): Basis Coaching. Børsens Forlag
- Kjeld Fredens og Annette Prehn (2009): Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring. Gyldendal Bussiness