Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

5 ting du skal holde op med på nettet

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

5 ting du skal holde op med på nettet

5 ting du skal holde op med på nettet

2 min.

Vaner og fodfejl kan stå i vejen for den gode dialog med dit digitale publikum - fang dem selv først og opbyg varige relationer med din modtager på nettet.

Læs med her og få indblik i 5 ting du skal holde op med på nettet:

  1. Du skriver hvad du gerne vil sige
    .. Men du glemmer, hvad din modtager gerne vil høre. Find ud af, hvad du vil sige og hvorfor - og så hold det op mod, hvad du tror vil interessere din modtager. Brug en vinkel der både indeholder dit budskab og er vedkommende for din modtager, så de ikke bare scroller forbi dig i deres newsfeed.
     
  2. Du har ikke nogen plan
    Du poster noget, når der lige er noget at poste - og fred være med det. Men hvis du ikke har en overordnet kommunikationsplan for, hvad det skal gøre, kan du ikke vide, om du har succes. Så lav en plan for, hvad I vil opnå hvornår på hvilke parametre - så kan du også tage dine resultater med til din næste lønsamtale ;-)
     
  3. Du er (for) ung med de unge - eller for gammel og grå
    De fleste brands har en bestemt måde at udtrykke sig på på skrift - en tone of voice. Et brand med et frisk og ung tone of voice har det nemt på de hurtige, kække sociale medier, mens e-boks og SKAT må kæmpe lidt mere for det. Bare fordi I ikke lige er DR3, behøver du ikke holde dig fra Snapchat - men tilpas jeres tone of voice, så den ikke lyder påtaget - og lad samtidig være med at kopiere den krampagtigt støvede stil fra den hengemte fax-manual i kopirummet.



  4. Du glemmer dialogen
    Du har husket at aktivere din modtager med nogle lækre verber, du har stillet et spørgsmål til modtagerne - og fredag kl. 15.00 trykker du “offentliggør”, slukker computeren og går veltilfreds på weekend. Imens er din bruger lige logget på, svarer på dit spørgmål og undrer sig lidt over, at der ikke er nogen “i den anden ende”.

    Uden at ville foreslå ændrede arbejdstider, skal man tilgodese dialogen med brugeren. Sørg for at poste, når du er online til at kunne svare på henvendelser, og svar på så mange henvendelser som overhovedet muligt. Snak med din modtager, som du ville snakke med dine faster kunder, hvis du var brugsomdeler - så kommer de måske igen, og imens har du fodret algoritmen med en masse aktivitet der giver dit opslag rækkevidde.
     
  5. Du overholder ikke mediets spilleregler
    En lidt-for-kæk LinkedIn-artikel, et lidt-for-teknisk facebook-opslag og et lidt-for-knudret tweet er eksempler på fodfejl, man begår, når man ikke spiller med på mediets regler. Hvis du er ny på et medie, så brug tid der. Tjek ud hvad de andre gør, og efterlign dem alt hvad du kan (selvfølgelig med jeres eget, unikke indhold). For helt ærligt - ingen gider følge dem, der altid bruger 7 hashtags på Twitter.
     

Artiklen er skrevet af Marie-Louise Thorsen. Marie-Louise beskæftiger sig til daglig med kommunikation og analyse på sociale og digitale platforme. Hun er uddannet retoriker, faglig formidler og kommunikationsrådgiver og arbejder med SMV'er, faglige organisationer og interesseorganisationer. Marie-Louise skriver også for bl.a. Kommunikationsforum og Projekt:Magasinet.

Hvis du finder emnet interessant, kan du lære mere og møde Marie-Louise på kurset 'Digital kommunikation - god dialog på digitale kanaler og sociale medier'.