8 gode råd til at forebygge og håndtere mobning på arbejdspladsen

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Undgå mobning på arbejdspladsen

8 gode råd til at forebygge og håndtere mobning på arbejdspladsen

Hver morgen er det en kamp for et mobbeoffer at komme på arbejde, og det er der ikke noget at sige til, for mobning på arbejdspladsen er en risikofaktor for alvorlig sygdom. For mobbeofre på en arbejdsplads er risikoen for at udvikle depression ni gange højere end hos den almene befolkning.

Mobning kan ramme alle
Undersøgelser viser at 12 procent af alle danskere har oplevet at blive udsat for mobning på arbejdspladsen. Mobning kan ramme alle, uanset type, personlighed eller udseende, det er nemlig helt andre faktorer, der leder til mobning på arbejdspladsen.

Hvorfor opstår mobning på arbejdspladsen?
Mobning opstår i de fleste tilfælde, når organiseringen af arbejdet er uklar, ved udefinerede roller, øget arbejdsbyrde, en mangelfuld ledelse eller utilfredshed med ledelsen. Det er forhold, der er med til at skabe en lukket kultur, hvor stress og frustrationer skaber usikkerhed, sårbarhed og negativ adfærd, som kan føre til mobning.

En åben kultur gør det lettere at undgå mobning
Mobning har alvorlige konsekvenser især for den mobbede, men også for arbejdspladsen som helhed. Derfor er det vigtigt at forebygge mobning, inden det udvikler sig. Den bedste måde at forebygge mobning på, er ved at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor man arbejder for realistiske krav, har en retfærdig arbejdsdeling, en god omgangstone og en åben kultur, hvor der er plads til alle – nye som gamle medarbejdere.

Det er afgørende, at alle tager ansvar for at forebygge mobning
Mobning er ofte udtryk for, at der er noget galt med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Derfor forebygges mobning ved at sætte ind overfor et bedre arbejdsmiljø. Uanset, hvordan I vælger at forebygge og bekæmpe mobning på arbejdspladsen, er det afgørende, at alle på arbejdspladsen deltager og tager ansvar.

8 gode råd til at forebygge og håndtere mobning på arbejdspladsen

  1. Hav helt klare retningslinjer for, hvem medarbejderne skal henvende sig til, hvis de bliver udsat for mobning. Det kan være til en leder eller medarbejder, der er udnævnt til trivselsambassadør.
  2. Sørg for at ledelsen har uddannelsesmæssige kompetencer til at undgå og håndtere mobning. Undersøgelser viser, at på arbejdspladser, hvor der er mobning, er medarbejderne ofte utilfredse med ledelsen.
  3. Hav en klar handlingsplan for, hvordan mobning håndteres på arbejdspladsen. Handlingsplanen skal fokusere på forebyggelse af mobning, håndtering af mobning, hvordan medarbejderne skal forholde sig til problemet og hjælp til mobbeofre.
  4. Hav fælles normer og værdier for den adfærd, som forventes på arbejdspladsen, og den adfærd, som ikke tolereres, og sørg for at alle medarbejdere er bevidste om disse.
  5. Hav klare retningslinjer for de ansattes ansvarsområder og klare forventningerne til de ansatte.
  6. Hav klare retningslinjer for rehabilitering af mobbeofre på arbejdspladsen.
  7. Hav fokus på en positiv og hensyntagende kommunikation og omgangstone på arbejdspladsen.
  8. Hav klare retningslinjer for, hvordan i håndterer konflikter på arbejdspladsen.

Vil du vide mere om, hvordan I undgår mobning på arbejdspladsen?

Som trivselsambassadør, har du mulighed for at stoppe mobningen på arbejdspladsen. Vi udbyder uddannelsen Sundhed og trivsel på arbejdspladsen - bliv uddannet trivselsambassadør, hvor du får den vigtigste viden og de mest effektive redskaber til at skabe et sundere arbejdsmiljø i din organisation.

Lær alt om, hvordan du genkender signalerne på henholdsvis stress, angst, depressioner eller misbrug og få viden om, hvordan du bedst hjælper og støtter. På kurset Psykisk Førstehjælp på arbejdspladsen, trænes du i psykisk førstehjælp og får viden om, hvordan du skal agere, når du står over for personer i dyb krise.