Er den mobile brugervenlighed i top på din hjemmeside?

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Er den mobile brugervenlighed i top

Er den mobile brugervenlighed i top på din hjemmeside?

Undersøgelser fra Google viser, at der siden maj 2015 har været flere søgninger på mobil og tablets end på desktops.

Stigningen i webtrafik fra mobile enheder hænger i høj grad sammen med, at det danske mobiledatanetværk i flere områder landet over, har overhalet det almindelige bredbånd i forhold til stabilitet. Og dertil er prisen på mobildata faldet væsentligt inden for de sidste par år.

Responsive webdesign

I takt med den eksplosive udbredelse af mobile enheder og brugen af disse på nettet, er reponsive webdesign blevet vigtigere end nogensinde før. Responsive webdesign er en gammel kending og bestemt ikke noget nyt, men hvis du ikke allerede har taget det til dig, kan det være en god idé at komme i gang. Responsive webdesign er en måde, hvorpå du kan designe din hjemmeside med den hensigt, at den skal kunne ses og bruges på både mobil, tablets og desktops. Pointen med designet er, at det automatisk tilpasser sig skærmens størrelse, således indholdet skalleres op eller ned, alt efter hvilken enhed dine brugere anvender til at besøge din hjemmeside.

Figur 1

Mobil-first tilgangen

Med den stigende tendens inden for brugen af mobile enheder medfølger også, at flere virksomheder er begyndt at tænke ud fra mobile-first tilgangen. Det betyder, at din hjemmesides indhold først og fremmest skal tilpasses og optimeres ud fra de mobile enheder frem for desktop.

Dine brugere har en forventning om, at din hjemmeside spiller 100% og er let at bruge - også på mobilen. Skal du gøre dig forhåbninger om, at få endnu flere besøgende på din hjemmeside, bør du i høj grad også forsøge at leve op til denne forventning.

Dit webdesign skal derfor ikke designes til en desktop og derefter optimeres til mobilen, men snarere designes til mobil og tablets og efterfølgende desktops.

Figur 1

Googles mobilvenligheds-værktøj

På baggrund af ovenstående undersøgelser fra Google, tilbyder de nu et værktøj, der har det formål at vurdere mobilvenligheden på din hjemmeside.

Googles værktøj viser dig, hvordan din side tager sig ud på de forskellige enheder og kommer dertil også med anbefalinger til, hvad du mere kan forbedre.

Vil du lære mere om Den mobile brugeroplevelse kan du komme på kursus på Teknologisk Institut.