Få 4 tips til den vanskelige samtale!

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Få 4 tips til den vanskelige samtale

Få 4 tips til den vanskelige samtale!

1 min.

Konflikter opstår som regel, når vi har delte holdninger, og de kan sjældent undgås på en arbejdsplads. Vi forbinder dem ofte med noget negativt, men det behøver de ikke nødvendigvis være. Der findes ingen opskrift på en løsning, men hvis du reagerer i tide, kan du imødekomme et problem, inden det bliver til en reel konflikt.

Det kan føles uoverskueligt at snakke om et svært emne, men hvis du vender den anden kind til og tror, at problemet forsvinder af sig selv, tager du fejl. Du er nødt til at være proaktiv og indkalde din medarbejder eller kollega til en samtale, men hvordan skal du håndtere samtalen?

Der findes et hav af muligheder, og der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet. Derimod handler det om at kigge på situationen. Der kan nemlig være stor forskel på, om det er et personligt problem, eller om det er arbejdsrelateret. Det vigtigste er, at du gør noget ved det og inddrager din medarbejder eller kollega, så I sammen kan finde en fælles løsning, der er til gavn for begge parter.

Der er nogle overordnede råd, der kan guide dig igennem den vanskelige samtale. Derfor har vi samlet fire effektive tips til, hvordan du kommer igennem samtalen på en konstruktiv og værdig måde:

  • Inddrag kun det relevante. Det fjerner fokus, både for dig og den anden part, hvis du snakker om alt andet end problemet.
  • Vær konkret.
  • Det skal være en langtidssigtet løsning, og derfor er det vigtigt, at du sætter tid af til samtalen.
  • Hav styr på fakta. Det får dig til at virke mere troværdig.


Vil du vide mere?