Få 5 tips til aktiv lytning!

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Artikel med 5 tips til aktiv lytning. Få 5 brugbare tips til at aktiv lytning

Få 5 tips til aktiv lytning!

5 min.

Kommunikation handler både om at tale og om at lytte. Men for mange mennesker kan det være svært at lytte til andre uden at lade sig påvirke af egne fortolkninger og associationer. Og det kan være svært at fastholde koncentrationen og lade vær med at afbryde. Aktiv lytning er en teknik, der hjælper dig med at forstå din samtalepartners reelle budskab og undgå misforståelser.  

Aktiv lytning er en vigtig færdighed, når det gælder kommunikation. Det indebærer, at du ikke kun hører de ord, der bliver sagt, men at du gør en indsats for at forstå det budskab, der bliver kommunikeret. Det handler bl.a. om at sige så lidt som muligt for at lade den anden tale. Men det kan være lettere sagt end gjort! 

Vil du blive bedre til at lytte? Så kan du følge disse 5 tips til aktiv lytning:

1. Vær til stede, og lyt til det, der bliver sagt

Når du vil lytte aktivt, kræver det, at du er ordentligt til stede i samtalen. Du skal give din fulde opmærksomhed til den, der taler. Ignorer forstyrrende elementer som fx din telefon, en tankestrøm eller andet. Det øger din koncentration, og du kan fokusere på samtalen og din samtalepartner.

Et tip til at fastholde koncentrationen kan være at lade vær med at tænke på dine egne svar, men i stedet holde fokus på det, der bliver sagt – gentag evt. samtalen i dit hoved, så du på den måde fastholder dit fokus på samtalen.

2. Hold igen med egne fortolkninger og associationer

For at være god til aktiv lytning, må du holde igen med dine egne fortolkninger og associationer. Hvis du kommer til at tolke på det, din samtalepartner siger, kan det fjerne dit fokus og du kan få sværere ved at høre deres reelle budskab. Hvis du forholder dig åben og neutral, kan du også få taleren til at føle sig mere komfortabel og tilpas i samtalen. 

Prøv om du kan se udover dit eget perspektiv og forholde dig neutralt til samtalens emne, på den måde får du også det bedste udgangspunkt for at forstå, det der bliver sagt.

3. Vær tålmodig

Ved aktiv lytning er det vigtigt, at du er tålmodig. Det giver den, der taler, god tid til at formulere sig og færdiggøre deres sætning uden at blive afbrudt. Selvom det kan være svært, skal du stoppe dig selv, inden du kommer til at afslutte talerens sætninger. Men forsøg i stedet at være en sparringspartner i samtalen. 

4. Stil åbne og opklarende spørgsmål

Aktiv lytning indebærer også at opretholde et godt flow i samtalen. Dderfor er det en god ide at undgå ja eller nej spørgsmål, da de ofte genererer afsluttende svar. Stil i stedet åbne og opklarende spørgsmål, og benyt dig fx af hvem, hvad, hvor. Herved virker du mere interesseret i samtalen. 

 


5. Vær opmærksom på udstråling og kropssprog

Vores nonverbale signaler, som fx udstråling og kropssprog, er vigtige at være opmærksom på i forbindelse med aktiv lytning. De nonverbale signaler siger fx en del om taleren. Hvis personen snakker hurtigt, kan det være et udtryk for, at han eller hun er nervøs. Hvis de derimod snakker langsomt, er han eller hun måske mere omhyggelig og eftertænksom.

Husk at være opmærksom på din egen udstråling og kropssprog for at vise dit engagement i samtalen. Benyt et åbent kropssprog, smil og lav bekræftende nik. Vis dit nærvær, så din samtalepartner føler sig hørt.

Vigtigheden ved aktiv lytning på din arbejdsplads

Der er mange fordele ved at bruge aktiv lytning i din hverdag og i dit daglige arbejde - fx i forhandlingssituationer. Forhandlinger glider som oftest lettere, hvis du netop forstår, hvad den anden part i virkeligheden prøver at opnå, og det handler derfor om, at lytte aktivt til den anden part.

Aktiv lytning kan desuden have en positiv indflydelse på dine arbejdsrelaterede relationer. Det er en god og vigtig evne at have, hvis du fx har en vejledende rolle eller ofte interagerer med dine kolleger. Denne egenskab kan hjælpe dig til at forstå problemer og finde løsninger i samarbejde med dine kolleger. 

På enhver arbejdsplads opstår der konflikter på baggrund af misforståelser eller forskellige synspunkter. Med aktiv lytning kan I forebygge konflikter, da aktiv lytning opfordrer medarbejdere til at forstå konflikterne fra nye vinkler. 

Hvis du lytter med respekt, åbenhed og nysgerrighed, når du er i dialog med dine kollegaer, skaber du tillid og opnår gensidig respekt.

Vil du vide mere?

Bliv mere motiveret og selvsikker i en forhandlingssituation ved at deltage på kurset "Forhandlingsteknik". På kurset får du en grundlæggende, praktisk introduktion til og træning i de teknikker, der ligger til grund for professionel forhandlingsteknik.