Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen

Gang of Four Design Patterns in C#

Du får på dette kursus en moderne, opdateret og .NET-specialiseret gennemgang af Design Patterns. Lær hvordan de nye kraftfulde features i C# og .NET kan udtrykkes langt mere elegant, præcist og up-to-date. Vi gennemgår de oprindelige 23 Design Patterns, som introduceres gennem praktiske eksempler og problemstillinger, der illustrerer deres brug. Vi relaterer disse Design Patterns til konkrete problemstillinger og diskuterer for hver af dem, om de stadig er relevante. Vi vurderer desuden, hvor hyppigt de forskellige patterns efterhånden bruges, og om nogle af dem måske endda opfattet som anti-patterns her mange år senere.

Design Patterns er etablerede, gennemtænkte og genbrugelige løsninger til ofte forekommende problemstillinger i objektorienteret programmering. I en legendarisk bog fra 1994 beskrives 23 sådanne løsninger af fire forfattere, der ofte omtales som Gang of Four. Design-mønstrene er her mange år senere stadig relevante, og en del flere er kommet til siden da!
Eftersom disse design-mønstre blev beskrevet uafhængigt af programmeringssprog – og mere end to årtier før den nuværende version af moderne C#, som benyttes i dag – kan de oprindelige design-mønstre formuleres mere tidssvarende i C# 7. Eksempelvis er design-mønstrene Iterator og Observer direkte indlejret i .NET, mens Builder oftest bruges til at skabe Fluent APIs i .NET.

Kurset indeholder både gennemgang og praktiske øvelser.

Deltagerprofil

Dette kursus er for dig, der er C#-udvikler, og som gerne vil lære moderne fremgangsmåder til at løse konkrete programmeringsproblemer. Det forventes, at du har kendskab til C# og Visual Studio på niveau med ”Grundlæggende C#”-kurset.

Indhold

  • Introduction
  • Creational Patterns
    - Abstract Factory, Builder, Factory Method, Prototype, Singleton
  • Structural Patterns
    - Adapter, Bridge, Composite, Decorator, Façade, Flyweight, Proxy
  • Behavioural Patterns
    - Iterator, Chain of Responsibility, Template Method, Strategy, Memento, Command, State, Interpreter, Visitor, Observer, Mediator

Materiale

Egenudviklet kursusmateriale bestående af slides og opgaver med tilhørende løsninger specialudviklet til kurset.

Underviser

Jesper
Jesper Gulmann har siden 2002 arbejdet med C# og .NET som software-udvikler i meget forskellige områder som overvågningssystemer, software til flyveledere samt betalingsløsninger på mobilen. Derudover har han gennem en årrække været tilknyttet Teknologisk Institut som underviser på C#-kurserne. Han har gennem årene fulgt Microsofts teknologier fra tæt hold.

Har du faglige spørgsmål så kontakt
Andre kurser