Hvad er facilitering | Hvordan bruges facilitering

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

28501 - Hvad er facilitering

Hvad er facilitering | Hvordan bruges facilitering

4 min.

Har du oplevet at være en del af et møde eller et projekt, hvor alt går op i hat og briller bl.a. på grund af manglende retning og planlægning? Det kan muligvis være fordi, der har manglet en god facilitator! Facilitering handler i bund og grund om at lede og styre processer med fokus på at sætte rammerne og retningen for en succesfuld proces. Læs med her, og bliv klogere på begrebet facilitering. 

Møder skal ledes og styres

Ressourceoptimering, effektivitet og benhårdt fokus på mål og resultater – alle ord, der kendetegner omdrejningspunktet for de fleste virksomheder i dagens Danmark. Vi har simpelthen ikke tid til at spilde tiden på ineffektive møder og workshops uden mål og resultater. Hverken ledere eller medarbejdere har lyst til at sidde til formålsløse møder, der dræner dem for energi, mens mailboksen bare vokser og vokser og to-do listen bliver længere og længere.

Derfor skal der sættes klare mål og forventninger til både resultat og deltagere. Alle skal vide, hvor vi er på vej hen, for det øger ganske enkelt motivationen og engagementet hos den enkelte deltager. Det er her at facilitering kommer ind i billedet. Det er nemlig nøglen til at skabe bedre resultater både til møder, men også i andre processer.



1. Hvad går facilitering egentlig ud på?

I alt sin enkelthed handler det om at få arbejdsprocesser i grupper til at glide lettere. Ordet facilitering kommer af latin ”facilis” og betyder ”let at gøre”. Som facilitator er man katalysator for en proces, der skal føre til et mål. En facilitator fungerer altså som igangsætter for en proces, uden selv at være en del af den.


2. Hvad er facilitering i praksis?

Der findes et utal af teknikker og procesværktøjer, der gør det lettere at lede processer, og de er grundstenene i facilitering. Det kan være alt fra værktøjer til idégenerering, strukturering og beslutningstagning til nye og anderledes måder at lære hinanden at kende på i et nyt team. Den dygtige facilitator bruger disse værktøjer med entusiasme og overbevisning og bidrager dermed til at styrke deltagernes initiativ og engagement.


3. Hvornår kan man bruge facilitering?

Facilitering og konkrete faciliteringsteknikker kan bruges til alt fra at gøre det informationstunge møde mere levende og involverende - til ledelse af komplekse processer. Facilitering kan bruges, når målet er at generere nye idéer, finde nye løsninger eller måske skabe en ny samarbejdskultur i et team. Uanset formålet kan facilitering bidrage til at bryde med ”vi plejer” og til at møder holdes på en ny og anderledes måde.


4. Kan man være leder eller projektleder og facilitator på samme tid?

Svaret er ja, men det stiller nogle krav til lederen. Ideelt set er en facilitator jo neutral i forhold til processen, og det kan man aldrig blive som leder. Når man som leder træder ind i rollen som facilitator er udfordringen at sætte sig ud over sine egne meninger og idéer og være reelt åben for det, deltagerne byder ind med. Ellers sættes lederens troværdighed og tillid på spil. Det er f.eks. ikke troværdigt at bede sit team om at bidrage med idéer til løsninger, hvor beslutningen allerede er truffet. Facilitering kan derfor kun bruges som ledelsesværktøj, når noget er til reel diskussion, fordi facilitering forudsætter inddragelse, involvering og uddelegering.



5. Hvad karakteriserer den dygtige facilitator?

Den dygtige facilitator er styrmanden, der viser vejen, sætter klare retningslinjer, men også den der formår at være fleksibel og ride på de bølger, der opstår i processen. Og det gøres med en styrke, entusiasme og gejst, der smitter deltagerne. En succesfuld facilitator formår at gribe ind i processen, når det er nødvendigt, gør det gerne med et smil og er konsekvent i sine handlinger.

At blive en dygtig facilitator kræver træning. Det kræver, at man tør kaste sig ud i at afprøve nye metoder og måder at gøre tingene på. Og så kræver det selvfølgelig, at man har de rette redskaber og værktøjer med i rygsækken. 

Vil du vide mere?

På Teknologisk Institut udbyder vi over 1000 forskellige kurser, uddannelser og konferencer på alle niveauer indenfor bl.a. IT, ledelse og marketing. Find det kursus eller den efteruddannelse, der passer til dig og styrk dit CV og sæt skub i karrieren! Inden for facilitering udbyder vi bl.a. følgende kurser:



Kilder og inspiration til yderligere læsning:
 

  • Michael Weidner (2005): Møder med mening og mål – arbejd effektivt med facilitering. Jyllandspostens forlag
  • Morten Fangel (1999): Hvad er facilitering og hvordan bidrager parterne hver især? Uddrag fra bogen ”Sådan får vi musik i projektet!”. Dansk Projektledelse
  • Roger Scwarz (2002): The skilled facilitator. Jossey-Bass