Lær med simple tommelfingerregler at få jeres mange brugte og ubrugte forretnings- og markedsdata i spil i letforståelige analyser og kommunikation. På kurset lærer du at forstå, beskrive, visualisere og forklare data, så du bedre kan bestille og selv udvikle rapporter samt sparre med dine kollegaer og medarbejdere om jeres forretningsmæssige initiativer og samtidigt få dine budskaber klart og tydeligt igennem.
Skal du udarbejde og bestille analyser og bidrage til din virksomheds strategi, prognoser, omkostningsanalyser, årsrapporter eller sågar korte budskaber på SoMe?
I har masser af data, men hvordan gribes det an rent praktisk? Hvordan kan interne og eksterne data understøtte jeres strategier, og hvordan kan bedre analyser skabe et bedre overblik og indblik i virksomhedens markeder, kundernes adfærd og heraf mulige nye produkter, udbud og efterspørgsel med mere.
På kurset får du konkrete redskaber til hvordan du kommer 360 grader rundt om en analyse. Med en kritisk tilgang til udtræk og brug af data, sikrer du at få stillet de rigtige spørgsmål, så du kan understøtte forretningsbeslutninger og sikre god forretningslogik. Hvilke data skal du bruge, til hvad og hvorfor?
Gennemgang af data fra forskellige datakilder, så du kan forstå simple statistiske beregninger og analyser. Du lærer at kommunikere data ved brug af visuelt stærke figurer og tabeller samt kunne forklare udviklingen i data i en given periode - fra dage til år.
Du arbejder fx med kommunikation, ledelsesbetjening, HR, salg, eller arbejder med data og kommunikation i bæredygtighed eller lignende, hvor du skal lave, bestille eller måske sparre med kollegaer eller eksterne leverandører om forskellige typer af analyser af data. Det kan fx være presseformidling af analyser, tolkning af alle typer data, salgsrapporter, surveys, produktudvikling eller analyser til at understøtte jeres forretningsstrategier generelt.
Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.
Kursusbevis
Erfaren underviser
Fuld forplejning
Øvelser og inddragelse
Materiale
Materiale på dansk
Undervisning på dansk
Gratis parkering
Kurset tager udgangspunkt i de grundlæggende principper for brug af simple kvantitative analyser, herunder visualiseringen af data og analysernes budskaber, fx om hvordan I opnår jeres resultater eller kundernes adfærd.
Udover introducerende slides vil undervisningen foregå direkte i statistikbanken.dk eller eventuelt dit eget datatræk, og vil vi sammen øve brugen i Excel. Undervejs vil der indgå en række mindre opgaver. Fokus er på anvendelsen af data og den opsætning, vi kommer omkring, bliver præsenteret i et let forståeligt format.
Hjarn har været ansat i både den offentlige forvaltning og i den private sektor. Her har han blandt andet arbejdet med analyser, Lean, kommunikation og organisationsudvikling. I de sidste år har Hjarn været partner i konsulenthuset Cphfacilitation blandt andet med ansvar for de kvantitative analyser. Hjarn er uddannet cand.polit. og har i mere end tyve år forelæst i praktisk statistik metode (Samfundsbeskrivelse) på Økonomisk Institut, Københavns Universitet.
Aarhus 4. - 5. november 2024 | |
Taastrup 13. - 14. januar 2025 | |
Taastrup 22. - 23. maj 2025 | |
Taastrup 22. - 23. september 2025 | |
Aarhus 3. - 4. november 2025 |
Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.
Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til kurser@teknologisk.dk