Prøv noget andet end kritik og ros

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Prøv noget andet end kritik og ros

Prøv noget andet end kritik og ros

Denne artikel er skrevet med inspiration fra Anders Stahlschmidts artikel ”Undgå ros og kritik – her er tre alternativer”.

Det kan som leder være svært at navigere mellem ros og kritik. Der kan let komme en ubalance ved, at nogle medarbejdere får henholdsvis mere ros eller kritik end andre. Dette kan medføre en dårlig stemning og et drænende arbejdsmiljø. Et alternativ til dette er vurderingsfeedback, der virker på en anden måde som du måske kan bruge i din hverdag.

Drop kritik og ros

Kritik kan ofte føles som et angreb og den naturlige reaktion er, at forsvare sig eller blive lidt stødt over noget, der ikke var godt nok. Dette kan være ubehageligt for begge parter og det er svært at give kritik uden den anden føler sig dømt. Det kan derfor være et dårligt udgangspunkt for forandring, der typisk kommer af en åben, nysgerrig indstilling. Hvis begge parter føler sig interesserede i at høre og forstå hinanden, kan arbejdsgangen let udvikle sig og forbedres.

Det er dejligt at få ros og føle sig værdsat. Men ros fra en leder kan skabe misstemning mellem medarbejdere og nogle kan føle sig overset. Det kan således være svært for en leder at give ros uden nogle andre føler sig trådt over tæerne. Nogle medarbejdere har mere brug for ros end andre for at føle sig værdsat og dette kan skabe et miljø, hvor lederen roser de medarbejdere, der har mest behov for det, fremfor de medarbejdere, der fortjener det eller at lederen vælger sjældent at give ros.

Prøv at observere og reflektere

Som leder kan du derfor prøve et alternativ. Se fremad når du giver feedback og fokuser på, hvad der kan blive bedre. Det kan du gøre ved at fortælle om dine observationer, når du giver feedback. På den måde kan den anden se, hvad du lægger mærke til og der kan i fællesskab udveksles råd til forbedringer. Nogle feedbacksituationer kræver dog klar besked, og der er det vigtigt at kommunikationen er tydelig, så begge parter forstår, hvad der skal gøres anderledes og hvorfor.

Et andet alternativ til feedbacksituationen er, at bringe fælles refleksioner ind i samtalen. På denne måde kan mere abstrakte dele af situationen komme frem, som hvordan parterne tænker på eller føler om noget. Her kan der også deles erfaringer og ved at reflektere sammen udvises der tillid til hinanden. På den måde kan du som leder involvere og engagere dine medarbejdere i deres arbejde og jeres fælles opgaver.

Hvis du som leder mangler inspiration til, hvordan du kan øge feedbackkulturen på arbejdspladsen, tilbyder Teknologisk Institut kurser, konferencer og efteruddannelser, der styrker dig som leder og hjælper til et positivt arbejdsmiljø: