Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Sådan får du succes i salgssituationer

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Sådan får du succes i salgssituationer

Sådan får du succes i salgssituationer

Der er meget at holde styr på i en salgssituation, og din måde at håndtere situationen på kan være altafgørende. Med andre ord er ordsproget at kunne sælge sand i Sahara ikke opstået af sig selv. Et produkt eller en serviceydelse kan være nok så relevant for kunderne, men hvis en salgssituation går dårligt, kan det få store konsekvenser for samarbejdet og salget.

Få tips til, hvad du skal og ikke mindst, hvad du IKKE skal gøre i en salgssituation.

I en salgssituation skal du:

1. Huske at lytte

Det er vigtigt, at du lytter til dine kunder, så du kan imødekomme deres specifikke behov. Det nytter altså ikke noget at være alt for ivrig for at sælge noget, hvis du ikke har en fornemmelse af, hvor kunderne er i processen.

2. Være forstående

Et af de centrale elementer inden for salg er at skabe fortrolighed og tillid. Dette kan opnås ved at være forstående i salgssituationen. Skriv evt. noter med kvalificerede spørgsmål, som du kan stille kunderne i forhold til fx forventninger.

3. Holde hvad du lover

Ved at være oprigtig skabes der et bedre samarbejde. Derfor skal du ikke prøve at ’oversælge’ produktet eller serviceydelsen. Hvis der er elementer, der ikke præcis matcher kundernes behov, så vær ærlig. På den måde ved kunderne, at du overholder aftaler, og at de kan stole på, hvad dit produkt eller serviceydelse kan. 

4. Kende konteksten

Sæt dig ikke kun ind i det produkt eller den service du sælger. Du skal også kende dem, du sælger til, så du kan holde fokus på værdien af produktet eller serviceydelsen. Flyt altså fokus fra hvad det du sælger kan overordnet, til hvad du specifikt kan tilbyde kunderne.

Vil du lære mere om emnet, udbyder Teknologisk Institut er bred vifte af kurser inden for salg og forhandling.