Scrum er hvad du gør det til

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Master af scrum

Scrum er hvad du gør det til

4 min.

Du har sikkert hørt ordet 'Scrum' før, men er måske lidt usikker på hvad det er, og hvad det helt præcist betyder. 

Scrum er et framework, som tager udgangspunkt i den agile tilgang. Den agile tilgang går ud på, at man arbejder på en trinvis og iterativ tilgang, hvor al planlægning ikke afhænger af andre personer på projektet. Den agile tilgang giver mulighed for ændringer løbnende, hvor man eksempelvis kan benytte sig af Scrum. Scrum består af Roller, Ceremonier (møder) og Artefakter som sammen danner et framework. Dog kan 'framework' være svært at oversætte til dansk.

Men forestil dig en tom papkasse, hvor papkassens sider er frameworket. Det er der for at skabe proces for, hvordan du udvikler produkter:

Endelig papkasse

De tre punkter består hver især af underpunkter. 

Rollerne i Scrum består af:

  • Scrum master
  • Product Owner
  • Udviklingsteam.

Ceremonier (møder) består af:

  • Sprint planlægning
  • Dagligt Standup
  • Sprint Review
  • Sprint Retrospektiv.

Artefakterne består af:

  • Udviklingstrin
  • Produkt Backlog
  • Sprint Backlog
  • Burn-chart.

Se disse tre ting som dimensionerne i kassen. Det er med til at holde det hele på plads og skabe overblik. 

Men hvad er der helt præcist i kassen? Ja, det kommer an på hvad I hælder i den. Der findes mange forskellige tekniker som Scrum-specialister har udviklet gennem tiden.

Her kommer et par af de gode klassikere: 

User Stories

User Stories er en måde at dokumentere kundens/brugernes krav og forventninger i et sprog som kunden/brugerne selv kan forstå. Ud fra dette udgangspunkt, starter produktudviklingen. Som Product handler det om at få disse forventninger indhentet og dokumenteret. User Stories skrives på en bestemt måde: Hvem? Hvad? og Hvorfor?

Som en [bruger], ønsker jeg at [funktionalitet], for at [resultat]. Et eksempel kunne være ” Som Kundeservicemedarbejder, ønsker jeg at kunne søge efter fornavn og efternavn på en kunde, så jeg kan svare dem hurtigt med deres spørgsmål” Den store fordel ved User Stories er, at man bliver i brugernes sprog og anerkender udviklernes kompetencer til at udvikle den tekniske del der kan leve op til forventningerne. En anden god afledt effekt er, at man skifter fra at skrive til at tale sammen, da en user story egentlig bare skal ses som en kort note der dokumenterer samtalen.

Planning Poker

Estimering er ofte svært. Det skal ikke afholde os fra at blive bedre. Ville det ikke være rart, hvis vi kunne finde noget der ligner, når vi skal estimere en given ting? Planning poker er en teknik som mange agile teams anvender til at lave en relativ estimering af en given User Story. Teknikken er baseret på Delphi-metoden og et fænomen der hedder ”Wisdom of Crowds”. Det er hele handler om at vi tilgår beregningen af en given ting forskelligt og det er godt. Denne forskellighed er godt, hvis vi snakker om det. Derfor vil du se folk spille planning poker med kort ud fra en given baseline og diskutere deres estimater. Derved sikres at alle bidrager med viden

Kanban/Scrum boards

Visualisering og transparens er en stor del af Scrum. Derfor vil mange Scrum teams anvende et Kanban board til opgavestyring. Kanban er egentlig et koncept der kommer ud af Lean. Grundlæggende handler det om at vi styrer vores opgaver efter et pull-princip i stedet for et push-princip. For at kunne gøre dette, arbejder et team med limits for Work-in-progress (WIP limits) og derfor forpligtiger teamet sig først til et stykke arbejde når der er ledig kapacitet. Dette er for at undgå at der kommer for mange flaskehals i arbejdet, som der typisk gør i IT i forbindelse med test.  Det hele handler om at styr flow

Et Kanban bord bør vise den måse vi arbejder på. Det kan være af arbejder på følgende måde: 1. Klar til udvikling (specificeret), 2. Design, 3. Udvikling, 4. Test og 6. Implementering. Denne arbejdsproces bør fremgå af Kanban-boardet’s kolonner som kan ses nedenfor: 

Endelig board

Man kan så udvide sit Kanban-board med forskellige ”Swin-lanes”, f.eks. Software og Brugermanual. Selvom Kanban egentligt at flow-baseret, anvendes det ofte i Scrum i forbindelse med Sprints, da der giver en strålende måde af vise hvordan arbejdet skrider frem, men også når vi har ”blockers” eller andre forhindringer.

Opsumering af Scrum

Alt i alt handler det om at Scrum giver dig en sold men fleksibel ramme for produktudvikling, men at det er op til dig/jer at udfylde rammen med de teknikker der passer til jeres produktudvikling. Her er blot nævnt nogle få, men der findes mange andre gode teknikker til f.eks. planlægning, estimering og visualisering.

 


Vil du vide mere? 

Læs meget mere om projektledelse og Scrum her: 

Kilde: Skrevet i samarbejde med Anne Dam Jensen, Underviser ved Teknologisk Institut