Tips til hjemmearbejde

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

office dog

Tips til hjemmearbejde

3 min.

Synes du også, det er svært at få hjemmearbejdet til at fungere? Der kan være mange afbrydelser i hjemmet, man kan have svært ved at koncentrere sig, og det kan være svært at få en rutine op at køre.



Her er derfor tips til, hvordan du får hjemmearbejdet til at fungere:

Relationer

Det er så indlysende, men når vi arbejder på et kontor, vil vi gennem en dag have en række interaktioner med andre - sparring, en vittighed, en privat- eller fagligsamtale, råd, snak om en fest osv. Men når vi arbejder væk fra kontoret, er disse muligheder og uformelle øjeblikke væk.

Tip - Find måder at opbygge relationsopbygning og kommunikationsmuligheder i løbet af dagen og sikre dig, at disse ikke kun er centreret om arbejdsspørgsmål. Opret virtuelle frokoster eller kaffepauser sammen med kolleger. Brug Microsoft Teams til at udveksle synspunkter og idéer. Se efter muligheder for at stille dine kolleger spørgsmål og være nysgerrig efter, hvad de laver.

Rutine

Arbejder man alene kan vi blive fokuseret på bare at få alt gjort. På det ene side er det en god ting, men på det andet kan vi finde os i at være stillesiddende, glemme at spise og miste tidsfornemmelsen. 

Tip - Planlæg et fast tidspunkt at stå op på, gå en tur, planlæg arbejdsopgaver i bestemte tidsrum eller tag en kaffepause - det handler om at holde sig motiveret - fordi du kan altid arbejde. Hemmeligheden bag effektivt hjemmearbejde er at behandle det, som du ville gøre på kontoret.


Kommunikation

Inden for et holdperspektiv er det let at antage, at folk ved, hvad de laver, og at de har det godt med det. Men når man ikke arbejder fysisk sammen, mister man den grundlæggende læsning af kropssprog, og vi kan gå glip af de væsentlige signaler, som vi normalt aflæser på kontoret.

Tip - Overkommunikation. Brug Microsoft Teams, videoopkald og beskeder - 2 minutters check-ins kan være uvurderlige. Sørg for at alle har en fælles forståelse og lyt til hinanden. 

Sammenhold

Når vi samlokaliseres, bliver idéer fra andre af en anden karakter en af ​​hovedårsagerne til, at vi kan overskue de enkelte arbejdsopgaver. Men når man ikke får denne interaktion, kan vi gå tabt i vores egne tanker, miste vores kreativitet og blive mindre produktive, fordi vi kun sidder med os selv. 

Tip - Vær villig til at dele både dine udfordringer og dit arbejde. Du må ikke bekymre dig om, hvorvidt du gør noget rigtigt eller ej. Find muligheder for at samarbejde, og find enhver undskyldning for at spørge om råd.


Vil du vide mere?

Vi lever i en tid, hvor der vil være færre fysiske interaktioner mellem mennesker, da både medarbejdere, kollegaer og kunder kan være placeret fjernt eller arbejder hjemmefra. Ofte er der derfor ikke tid eller mulighed for at tage på fysiske kurser for at kompetenceudvikle. 

Læs også vores artikel Hvordan arbejder man effektivt hjemmefra?