Kurser

2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Windows 11 for IT-supportere og Helpdesk medarbejdere

9. - 10. september 2024 Taastrup Garantifor afholdelse
3. - 4. oktober 2024 Aarhus
25. - 26. november 2024 Taastrup
DKK  9.999
ekskl. moms
Nr. 91247 A
4,3
Fremragende
28 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.

På dette kursus kommer du godt i gang med Windows 11 administration, konfiguration og fejlsøgning. Du lærer de nye funktioner i Windows 11 at kende, og du vil lære hvordan Windows 11 indgår i den traditionelle drift, samt hvordan den som mobil enhed i samspil med Microsoft 365 definerer ”The Modern Workplace”. Du lærer om de områder, der forventes du skal kende til som it supporter eller Helpdesk medarbejder i en virksomhed, herunder administration, konfiguration og fejlsøgning af Windows 11.

Deltagerprofil

Kurset er for dig, som til daglig arbejder som supporter eller helpdeskmedarbejder på Windows 10 eller Windows 11, og gerne vil have opgraderet/opdateret din viden i forhold til Windows 11.

 

Udbytte

  • Du lærer hvordan du udfører en effektiv fejlsøgning
  • Du lærer hvad der definerer ”The Modern Workplace”
  • Du får kendskab til Edge broweren
  • Du får kendskab til PowerShell
  • Du lærer om konfiguration og administration i Windows 10 ved hjælp af Group Policies, Intune og Auto Pilot
  • Du lærer om fejlsøgning og problemløsning i Windows 11
  • Du lærer om sikkerhed i Windows 11 herunder Microsoft Defender

Det får du på kurset

Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På dette kursus vil der højest være MAKS DELTAGERE pr. hold.

Maks. 10 deltagere

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

Kursusmateriale er inkluderet i prisen.

Materiale

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Computer stilles til rådighed

Computer stilles til rådighed

Indhold

Introduktion til rollen som helpdesk eller supporter i den moderne virksomhed
  • Hvad forventes af dig i rollen som helpdesk/supporter i dagens it-landskab?
  • Hvorfor det er vigtigt at kende motorrummet i Windows 11 og i Enterprisen for at kunne udføre en effektiv fejlsøgning
Introduktion til Windows 11
  • Den traditionelle arbejdsplads i forhold til ”The Modern Workplace”
  • Skal Windows klienten meldes ind i et Active Directory domain, og hvad er alternativet?
  • Brugersupport af den grafiske flade i Windows 11 herunder; Start Menu, Settings, Task View, Virtuelle Desktops, Snipping Tool, Problem Steps Recorder etc.
  • Edge Browseren
  • Windows 11 Feature Updates og Update Channels
Introduktion til PowerShell
  • Med PowerShell kommandoer og scripts kan man udføre stort set al fejlsøgning og konfiguration, såvel on-premise som i cloud services, f.eks. Active Directory. I dette modul får du en introduktion til:

    - PowerShell syntaks
    - Basic scripting

Windows 11 i Enterprisen
  • Windows 11 er, ligesom sin forgænger Windows 10, bygget til at agere i såvel traditionel drift, som i skyen. Dette betyder, at den både kan være meldt ind i et On-Premise Active Directory (AD DS) samtidig med, at den er meldt ind i Microsofts cloud Identity service, Azure Active Directory (AAD), hvilket betegnes Hybid Join. I dette modul lærer du om:

    - Windows 11 join i såvel AD DS som AAD
    - Administration og konfiguration af Windows 11 vha Group Policies (GPO)
    - Administration og konfiguration af Windows 11 vha Microsoft Intune og Auto Pilot
Netværkskonfiguration i Windows 11
  • Da Windows 11 ofte agerer på et netværk, er det som supporter vigtigt at have kendskab til netværkskonfiguration i Windows 11, og de værktøjer og kommandoer, du kan benytte for at fejlsøge netværksproblemer i Windows 11.
    I dette modul lærer om:

    - IP-adresser og dynamisk IP-adressering vha DHCP
    - Navnopløsning af maskiner på det lokale netværk og Internettet vha DNS
    - Netværkskonfiguration i Windows 11 samt vha PowerShell
    - Fejlsøgning af netværksproblemer I Windows 11

Fejlsøgning og problemløsning af Windows 11
  • Windows 8 og 10 introducerede nye muligheder for hurtigt at fejlsøge og løse problemer i Windows systemet, herunder boot- og systemfejl. Disse funktioner findes også i Windows 11, og i dette modul lærer du om følgende:

    - Event Logs
    - Task Manager, Performance Monitor og Resource Monitor
    - Windows Recovery Environment (Windows RE)
    - Backup og Restore af Windows 11
    - Genskabelse af slettede filer med File History

Sikkerhed i Windows 11
  • Windows 11 bygger videre på de mange sikkerhedsfunktioner, der blev introduceret i Windows 10. Da Windows 11 i dag anses som en mobil enhed, der kan tilsluttes alle netværk, er det vigtigt at man som supporter kender til de sikkerheds muligheder, der ligger indbygget i systemet, og har kendskab til hvordan Windows 11 Defender sikrer systemet mod en lang række trusler, samt hvordan services som Microsoft Defender for Endpoint og Defender for Cloud Apps, kan sikre Windows 11, applikationer og data access, uanset hvor den befinder sig. I dette modul introduceres du til:

    - Windows 11 Defender, Anti-virus, Firewall etc.
    - Windows Hello
    - Microsoft Defender for Endpoint
    - Microsoft Defender for Cloud Apps

 

Anmeldelser af Windows 11 for IT-supportere og Helpdesk medarbejdere

4,3
 
Fremragende Baseret på 28 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.
Fremragende
Meget godt
Godt
Mindre godt
Ikke godt

Form

Kurset veksler mellem teori, hands-on øvelser samt diskussioner i plenum.

26315
Underviser

Nis Gabriel

4.75/5 (267 evalueringer) 
Baseret på alle evalueringer af underviseren fra de seneste 5 år.

Nis har mere end 18 års erfaring med undervisning inden for Microsoft Servere, klienter og cloud-services. Nis er Microsoft Certified Trainer (MCT) og har en lang række certificeringer (MCSA, MCSE etc.) inden for Windows Server (fra Windows NT til Server 2016) og Windows Client (Windows NT til Windows 10) samt Microsoft Azure og Microsft 365. I sin undervisning fokuserer han på, at IT-drift skal være effektiv, fleksibel, sikker og ikke mindst veldokumenteret.

Vælg dato

Taastrup
9. - 10. september 2024
 Garantifor afholdelse
Aarhus
3. - 4. oktober 2024
Taastrup
25. - 26. november 2024