Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Projekt: WABAT – Workshop Automated BAttery Tester

Lasse Stenhøj Ingvardsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 11 99.

WABAT

Projekt: WABAT – Workshop Automated BAttery Tester

Projektstart januar 2019. Forventet projektafslutning januar 2021.

WABAT-projektet udvikler en automatiseret batteritester til mekanikerværksteder. Formålet er at udføre diagnose af batteriet på elektriske biler baseret på den banebrydende metode udviklet i EUDP-projektet Batnostic. Diagnosen foregår via bilens DC-hurtigladerstik og er pt. den eneste metode, som giver en uafhængig vurdering af batteriets tilstand. Øvrige metoder baserer sig på information fra bilproducenten.

Projektet understøtter de danske politiske målsætninger om en fossil-fri transport- og energisektor. Derudover understøtter projektet også udvikling af vehicle2grid-teknologi.

Herunder et citat, som også beskriver, hvorfor WABAT-projektet er vigtigt for at understøtte indfasning af elbiler:  

– Når man køber en bil, er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognsprisen - det gælder også elbiler. En forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende brugt elbilmarked. Og her er viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag er det kun mærkeværkstederne der kan give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM. 

Udviklingsmæssigt vil projektet i korte træk indebære:

  • Udvikling af en batteritester som kan kommercialiseres.
  • Udvikling af temperaturkompenserende algoritme som bliver en del af beregningsmodel
  • Forskning i Vehicle2Grid muligheder med CCS-standard (nemmere måde at hive energi ud af batteriet, fremfor at køre det fladt – en test starter med et fladt batteri)

Partnere i projektet er:

Lithium Balance, Christonik, FDM, Applus+, Aalborg Universitet og Teknologisk Institut.