Automatisk udskylning af krustarm
Projektets formål er:
- At øge produktiviteten, og dermed øge den producerede mængde af primærprodukter til eksport, ved at automatisere udskylning af krustarm, hvilket vil frigive 40% af de eksisterende operatørers totale procestid.
- At reducere ergonomisk belastende arbejde for operatørerne.
- At reducere det eksisterende varmtvandsforbrug med op til 50% af de gennemsnitlige 28 liter/tarm.
- At øge kvaliteten igennem en mere styret og ensartet proces.
Projektet er støttet af Svineafgiftsfonden og igangsat 1. januar 2025 og forventes afsluttet 31. december 2026.
De forventede direkte resultater vil foreligge i forlængelse af, at de pågældende aktiviteter er gennemført, opgjort og klargjort til offentliggørelse.
Resultaterne offentliggøres på Teknologisk Instituts hjemmeside: Notater og artikler offentliggøres løbende og en slutrapport vil foreligge efter projektets afslutning.
Hvert kvartal offentliggøres en kort status på projekthjemmesiden på Teknologisk Instituts hjemmeside.
Resultaterne stilles gratis til rådighed for alle virksomheder, der er aktive i den pågældende sektor eller delsektor.
Kvartalsrapport 2. kvartal 2025
Det vigtigste nye output er, at: Projektet har afsluttet idéfasen ved en gennemgang af idékataloget for den udvalgte branchefølgegruppe. I den forbindelse blev der udvalgt et A- og B-spor til metodefasen. Projektet har bygget begge metodemodeller, og begge modeller har samme operatørinterface med hensyn til ladning af produkt på dorn. Denne interface bygger ovenpå det nuværende footprint og vil dermed ikke ændre installationsforholdene ved fremtidige installationer. Metodemodel A og B anvender forskellige drivmekanismer til påføring af krustarm og forskellige skylle-/udtømningsprincipper. Der har indtil videre været gennemført tre forsøg i metodefasen. |
Den næste store aktivitet i projektet er, at Det er målet, at projektet tester de to modeller ligeligt for at finde styrker og svagheder ved de forskellige principper. Inden udgangen af 3. kvartal skal et af sporene lægges ned, så der kan fokuseres på en endelig metodemodel, som kan eftervise 10 produkter med tilfredsstillende kvalitet. Projektet har dermed fokus på udvikling igennem iterationer af de nuværende principper frem for afprøvning af nye principper. Projektet har også brug for at løfte antallet af testprodukter, og dette gøres ved at skifte forsøgslokation. Der er to potentielle lokationer i pipelinen, og det er i samråd med følgegruppen en opgave at udvælge den lokation, som passer bedst til projektet. |
Kvartalsrapport 1. kvartal 2025
Det vigtigste nye output er, at: Projektet er kommet godt fra start med gennemførelsen af analysefasen, som understøtter, at projektet fortsat er interessant: business case, produktions flow, bæredygtighed osv. Ide-fasen er påbegyndt med test af forskellige ideer, som bygger på den fælles branche-idegenerering, der blev afholdt den 28. januar 2025. Der er i alt blevet afviklet fem forsøg hos ZBC (Roskilde Skoleslagteri), hvor det er muligt at replicere det korrekte input, som kan forventes på de store slagterier. Der tegner sig heldigvis nogle positive spor/ideer inden for projektets fem fokusområder: ladning, påføring, skylning, afladning og skæring. |
Den næste store aktivitet i projektet er, at idefasen afsluttes i begyndelsen af andet kvartal, hvorefter der tages hul på metodefasen. I metodefasen vil 2-3 spor (procesmetodikker) blive "låst" og fortsat indrammet af de fem fokusområder: ladning, påføring, skylning, afladning og skæring. ”Sporet" vil nu betragtes som en helhed, og dermed skal de forskellige fokusområder "bindes" sammen til et procesflow. Hovedformålet er at finde frem til det spor, som huser de mest lovende metoder og den mest lovende processammensætning. Metodefasen er planlagt til at slutte ultimo kvartal 3. |