Projekt - SEMOS

Morten Gottlieb Warming-Jespersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 97.

Projekt - SEMOS

Surface Embedded Metal Oxide Sensors

Projektstart august 2007. Forventet afslutning august 2010. 

Projektet er afsluttet.

I dette projekt er der udviklet indlejrede temperatursensorer til måling og diagnosticering af temperaturen inde i arbejdende brændselsceller som gennem en katalytisk proces omdanner brint og ilt til elektrisk strøm. Det er første gang at temperaturen er målt inden i en brændselscelle af denne type.

Dette banebrydende arbejde vil være med til at tilvejebring ny viden omkring brændselsceller og derigennem, på længere sigt, være med til bl.a. at øge levetiden af brændselsceller og derigennem understøtte udviklingen af konkurrencedygtige, energieffektive og vedvarende energisystemer, der kan imødekomme fremtidens energibehov og miljøkrav.

Udviklingsprojektet er støttet af Forskningsrådet for Teknologi og Produktion (FTP). Sensorerne er fremstilet på Tribologi Centerets tyndfilmsplatform. Test og verifikation af konceptet er sket på prototype brændselsceller i center for Vedvarende Energi og Transport.

Semos 1

Mål for projektet

  • Udvikling af temperatursensorer til indlejring i brændselsceller
  • Udvikling af gassensorer baseret på metal oxider til måling af bl.a. O2, CO og H2
  • Udvikling af general sensor interface platform til in situ målinger i brændselsceller

Deltagere 

Aktiviteter
Udviklingen af temperatur sensorer er første skridt i projektet, dernæst startes udviklingen af metal oxid (MOX) baserede gassensorer. Alle udviklede sensorer testes i en testopstilling hvor en brændselscelle monteres og testes med de indlejrede sensorer. I forbindelse med projektet uddannes der en Ph.D.-studerende indskrevet på DTU