Projekt - Udvikling af innovativ kaffedrik

Dorte  Petersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 33 45.

Kaffetræ

Projekt - Udvikling af innovativ kaffedrik

Udvikling af innovative drikkevarer

AM Breweries har slået sig sammen med Teknologisk Institut og en lang række andre partnere om udviklingen af økologiske, bæredygtige og naturlige drikkevarer baseret på et spildprodukt ved fremstilling af kaffe.

Produktet skal hjælpe kaffebønder til et højere udbytte, skabe et tiltrængt indkomstgrundlag året rundt og samtidig slukke bevidste forbrugeres tørst. Kaffebladene indeholder en række indholdsstoffer som antioxidanter, og naturlig koffein, endelig har de en blid og sødlig smag, der passer godt til drikkevarer.

Magnus Harrison er én af grundlæggerne af AM Breweries. Han uddyber baggrunden for ideen her:

  • I Etiopien har man drukket te på friske og tørrede kaffeblade i flere århundrede – men i andre kaffeproducerende lande som Kenya har man ingen tradition for at udnytte det potentiale de afklippede kaffeblade udgør. Der er p.t. en øget årvågenhed på vestlige markeder om at udnytte de naturlige restprodukter der opstår under dyrkningen og høsten af kaffebærerne og kaffeblade anses som en potentiel superfood. Vi bliver de første på markedet i Europa til at tage et spildprodukt som kaffeblade og omsætte det til en lækker og forhåbentligt nærende drink, udtaler Magnus Harrison

I juni 2017 vandt AM Breweries Creative Business Cup Danmark, og skal repræsentere Danmark i den internationale konkurrence til november. Det har givet blod på tanden.  Derfor har virksomheden nu samlet en partnerkreds omkring implementering af ideen, og projektet har fået bevilliget støtte via Future Food Innovation.

Viden udefra er afgørende

For at dette projekt skal lykkedes, er der brug for mere viden om hvad kaffebladene indeholder, og hvordan det påvirkes af tørringsprocessen. Teknologisk Institut er derfor valgt som videns partner på projektet. Opgaven er at levere viden indenfor fødevareanalyser samt gennemføre analyser af relevante indholdsstoffer på kaffebladene før og efter processering til drikkevaren. 

Teknologisk Institut ser en stigende interesse i at udnytte spildprodukter på en innovativ og bæredygtig måde. Konsulent Karin Loft Eybye, Teknologisk Instituts deltager i projektet. Hun er specialist i fødevareanalyser, og er i forvejen involveret i en lang række projekter med blandt andet fiskeindustrien samt indenfor frugt og bær, hvor man omsætter bi- og spildprodukter til højværdi.

Karin Loft Eybye ser frem til at bidrage til endnu et projekt, hvor spild omdannes til et innovativt produkt:

  • Vi kan både hjælpe med at analysere for indholdsstoffer, og udvikle metoder til ekstraktion og stabilisering af disse, hvis det er ingredienser, man er ude efter. Vi kan også bidrage til produktudvikling af fødevare applikationer til en restbiomasse. Er det en processeret fødevare, som i dette tilfælde, er det vigtigt at eftervise, hvilken indflydelse processeringen har på indholdsstofferne, forklarer Karin Loft Eybye.

På den måde bringes fødevareanalyserne aktivt i spil som en del af en udviklingsproces, hvilket er Teknologisk Instituts kernekompetence.

Målgruppen er de unge

Produktet forventes i første omgang afsat via restauratører og studiebarer. Det er her, partneren Studenterbolaget kommer ind.  Siden virksomhedens grundlæggelse for syv år siden er der opbygget en landsdækkende online indkøbscentral for studiebarer, gymnasier, kollegier m.fl.  Manden bag, Anders Boserup Lauritsen, har tidligere vundet prisen som årets iværksætter i København for sit virke med Studenterbolaget.

Så der er er ingen tvivl om at idérigdommen, iværksættertrangen og den teknologiske viden er til stede i projektet. Parterne venter lige nu på den første sending af kaffeblade til analyse og opstart på udviklingen af prototyperne. AM Breweries håber på, at produktet rammer markedet i forsommeren 2018. 

Om projektet: Projektet kører under Future Food Innovation i perioden september 2017 til foråret 2018. Udover AM Breweries, Studenterbolaget og Teknologisk Institut deltager også Norhlund og Juul International R&D.

 

FFI - Logo