XLN-asfalt (Xtra Low Noise) - Det Støjreducerende, robuste og fremtidssikrede slidlagskoncept

Jesper  Laugesen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 58.

Asfalt

XLN-asfalt (Xtra Low Noise) - Det Støjreducerende, robuste og fremtidssikrede slidlagskoncept

Projektet er støttet af MUDP, projekt nr. 2019-7107.

Støj er et af de væsentligste miljøproblemer i den vestlige verden, og heraf er vejtrafikstøjen den altdominerende kilde. Næsten 1,4 mio. danskere er plaget af vejtrafikstøj over den vejledende grænseværdi på 58 dB, mens mange boliger er stærkt støjplagede (>68 dB).

Læs rapport

Der har i Danmark været udført forsøg med støjreducerende vejbelægninger siden 1990’erne, men set i et historisk bakspejl har det ofte vist sig, at de støjreducerende vejbelægninger havde en alt for kort levetid – både støjreduktionsmæssigt og holdbarhedsmæssigt.

Grundet disse aspekter, har Teknologisk i samarbejde med PEAB Asfalt A/S, med støtte fra MUDP, foretaget en lang række undersøgelser for at finde en ny belægning, som imødekommer de tidligere udfordringer der historisk har været problematiske. 

Tidligere støj og teksturmålinger udført af Vejdirektoratet er blevet gennemgået og der er fundet en korrelation mellem dæk/vejstøj og tekstur. Denne korrelation er anvendt i laboratoriet til et omfattende prøvningsprogram, hvor effekten ved variationer af stenstørrelse, kornkurve, stentype og kornform, stendensitet m.v. sammen med forskellige bindemiddeltyper og fillertyper/-mængder er bedømt ift. tekstur og visuel vurdering. Teksturen er vurderet og optimering med Teknologisk Instituts nye og avancerede, laserbaserede måleværktøj, som simulerer teksturmålingerne udført af Vejdirektoratets målebiler.

De mest håbefulde belægninger er yderliggere testet og kontrolleret for at sikre en langværende holdbarhed, og støjreduktion både i laboratoriet og på teststrækninger. Projektet resulterede i en række nye, støjreducerende produkttyper samt anbefalinger til morgendagens koncept for støjreducerende slidlag, XLN.

De endelige belægningstyper er døbt SMA 8 XLN hhv. SMA 6 XLN. Den førstnævnte, SMA 8 XLN har størst robusthed, mens den opnåede støjreduktion ligger på ca. 3 dB set i forhold til den officielle Nord2000 referenceværdi. For SMA 6 XLN er der opnået en større støjreduktionsværdi på ca. 4,7 dB, på bekostning af at belægningen er lidt mere åben, hvilket stiller større krav til underlagets tilstand og tæthed. Altså kan SMA 8 XLN anvendes generelt, mens SMA 6 XLN anvendes, når de underliggende lag tillader det. For yderligere informationer er den endelige rapport her tilgængelig.

Læs mere