Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

3D-print handler mere om viden end teknologi

Jeppe Skinnerup Byskov

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 65.

Jeppe Byskov sektionsleder for industriel 3D-print

3D-print handler mere om viden end teknologi

- gode råd til hvordan du kommer i gang med 3D-print i din virksomhed

Der er mange ting, der skal tages med i overvejelserne, når man skal vurdere potentialet i 3D-print. Det er ikke kun printerens pris og uddannelsen af medarbejdere. For at kunne lave en konkret vurdering af, om det kan være kosteffektivt at kaste sig ud i 3D-print, kræver det at der kigges på hele virksomhedens værdikæde. Det kan virke diffust og uhåndgribeligt. Derfor anbefaler vi, at virksomheder først og fremmest får indsamlet viden og erfaringer i det små, samt går i gang med en potentialeafklaring, der afdækker de muligheder den enkelte virksomhed har og vurderer, hvordan man kommer i gang med 3D-print.

Vil du i gang med 3D-print, så findes der desværre ikke en magisk formel, der præcist kan beregne, hvornår det kan betale sig at 3D-printe frem for at anvende konventionel fremstilling. Og med en relativ ny fremstillingsteknologi, hvor vi herhjemme stadig savner de gode business cases på at produktion med 3D-print er en god forretning, er det ofte en ”spring-ud-i-det”-strategi, der er det bedste bud. 

Min anbefaling er, at du starter ud med at få viden. Det er klart den største flaskehals for at komme i gang med 3D-print, det ser vi alle steder. Det betyder, at tendensen går mod først og fremmest at sikre større viden på området. Det er i større grad viden end teknologien, der begrænser mange virksomheder i at komme i gang. 

Viden om 3D-print kan indsamles flere steder fra. Rigtig gavnlig viden kan også opbygges i virksomheden ved at købe en billig 3D-printer, som du kan bruge til at gøre dine første erfaringer. Vi ser det i mange af de store virksomheder som Grundfos og Danfoss, men også mindre virksomheder kan have stor glæde af at eksperimentere og lade alle medarbejdere få adgang til teknologien i det små. 

En billig maskine kan give uvurderlige insights og idéer, men den har sine begrænsninger. Her er lokale service providers næste skridt til at tilegne dig viden. De kender markedet inden for 3D-print internationalt såvel som herhjemme, og kan fungere som uvildige sparringspartnere på alt fra produktion til maskinindkøb. Hos de lokale service providers kan du få mulighed for at prøve flere ting af på større maskiner og få indsigt i, hvilke muligheder og barrierer der er i 3D-print i forhold til dit behov. 

Men det er ikke nok at prøve sig frem, eksperimentere og få gode råd. Det kræver en bevidst investering i viden og opkvalificering af medarbejdere at komme rigtigt i gang med 3D-print. Det er en overset udfordring, men utrolig vigtigt. 

Den store barriere er ofte, at vi på 3D-printområdet står med en hønen-og-ægget problematik. Kun de færreste virksomheder sender deres medarbejdere på 3D-printkursus, fordi de ikke ved, hvad de skal bruge det til. Men samtidig er de ikke villige til at investere i 3D-printudstyr, hvis de ikke har den nødvendige viden på området. Det er svært at afsætte tid og ressourcer, når man ikke ved, hvad man reelt får ud af det.

3D-print kræver et sats
Det kræver derfor, at virksomhederne er klar til at tage en satsning, hvis man vil i gang med 3D-print. Vi oplever til gengæld sjældent, at virksomheder stopper med at anvende teknologien, når de først er kommet i gang. Så er du først trådt over tærsklen, er det klart vejen frem! 

Derfor kræver det også et ledelsesmæssigt fokus. Først og fremmest handler det om at få ledelsen med, men det kræver, at alle tre niveauer opkvalificeres; ledelsesniveau, teknisk-/udviklingsniveau og det operationelle niveau. 

Muligvis kan det ikke kan svare sig for din virksomhed at kaste sig ud i 3D-print lige nu. Men udviklingen går rigtig stærkt, og måske giver det mening om 3-5 år. Og så er det for sent først at skulle i gang med vidensopbygningen. Derfor er min klare anbefaling, at virksomheder først og fremmest bør gå i gang med at investere i mere viden på området. 

Og når så den første viden er indenbords i virksomheden, er det vigtigt at den holdes ved lige og opdateres. Her er det en god idé at finde nogle at dele erfaringer med, fx ved at deltage i relevante temadage og konferencer – og skaffe sig plads i nogle af de erfagrupper som bl.a. MADE, AM Hub og vi i Teknologisk Institut driver. 

Vi ser helt klart, at et stigende antal virksomheder gerne vil i gang med 3D-print, og mit råd til jer er klart; kast jer ud i det, prøv jer frem, kom med på vognen, for potentialet er for stort til at lade chancen passere! Det er vores erklærede formål her på Teknologisk Institut at udbrede kendskabet til potentialet i 3D-print og hjælpe flere virksomheder med at komme i gang, og vi er derfor et godt sted at starte med en afklarende snak om, hvordan du kommer i gang. 

Mange virksomheder har fx glæde af at blive støttet af nogle af de programmer, der kan hjælpe virksomheder i gang, herunder fx InnoBooster og klyngeprojekter. Disse programmer kan give det nødvendige rygstød til at kaste din virksomhed ud i en ny, lovende teknologi, der kan ende med at revolutionere din branche! 

 

4 GODE RÅD OM 3D-PRINT FRA VARO SPECIALMASKINER:

  1. Kom i gang. Køb en printer til 20.000 kroner og lad folk lege med printeren, så de lærer, hvad den kan
  2. Involver de unge, lad dem være en løftestang.
  3. Ledelse skal bakke op, ellers ender printeren med at stå og samle støv.
  4. Få folk ind, der kan arbejde med teknologien. De kan se nye muligheder og det er en god forretning.

 

FÅ MERE VIDEN OM HVORDAN DU KOMMER IGANG: