3D-print produktion fortsætter trods COVID-19

Ronnie Ranch Høgstrup

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 12 04.

3D-print kammer

3D-print produktion fortsætter trods COVID-19

Hele verden er ramt af COVID-19, og konsekvenserne er synlige alle steder - med tomme kontorer, lukkede butikker, og fabrikker der står stille. Inden for 3D-print mærker vi også effekten, men vi lukker ikke ned. Her får du et lille indblik i, hvordan vi holder gang i produktionen.

På Teknologisk Institut tager vi ansvar, og vi tilpasser os de vilkår, der opstår som følge af COVID-19 situationen. Det betyder, at hverdagen for mange af os ser lidt anderledes ud end normalt, men heldigvis består 3D-print af en lang række digitale processer, som gør det muligt at holde produktionen i gang samtidig og overholde de gældende retningslinjer.

Lige nu er vi 3-5 personer på kontoret dagligt, mens resten arbejder hjemmefra - det gør det muligt at holde den nødvendige afstand til hinanden. Den daglige produktion kører nemlig fortsat på højtryk, og vi har dedikeret tre personer til at håndtere den. Maskinerne arbejder døgnet rundt, og derfor bliver arbejdstimerne primært brugt på at færdiggøre og efterbehandle de 3D-printede emner.
Lad os hjælpe dig med 3D-print produktion

Som udgangspunkt er vi altid 6-9 dages produktion foran, og derfor starter dagen typisk med at sætte printerne i gang med de jobs, som allerede er forberedt nogle dage forinden. Herefter afholder vi et morgenmøde, hvor de hjemmearbejdende deltager online, og her ser vi på, hvilke efterbehandlingsopgaver der løses, så ordrerne kommer afsted til tiden. Når planen er lagt, begynder arbejdet med at klargøre de 3D-printede emner, herunder bl.a. slibning, maling, indfarvning og gevindhuller. Afslutningsvis laver vi så kvalitetskontrol og sender emnerne.

I øjeblikket er der praktisk taget ingen personlig kundekontakt, men til gengæld bliver der afholdt rigtig mangle online-møder og talt meget i telefon. Det betyder også, at de medarbejdere, der har den direkte kontakt til kunderne, godt kan arbejde hjemmefra. Her sørger de for at skrive indkommende opgaver ind i opgavesystemet og koordinere med produktionschefen, så ordrerne kommer sikkert igennem produktionen. Desuden går dagene med at vejlede kunderne, udvikle forretningen og lave konstruktions- og designopgaver. Sidstnævnte sendes herefter som digitale filer, så de kan 3D-printes på Teknologisk Institut i Aarhus, hvor Center for Industriel 3D-print holder til.

På den måde tilpasser vi os, så produktionen ikke går i stå, men vi glæder os nu alligevel til at genoptage det fysiske samarbejde – både med hinanden og med vores kunder.

Arbejdssituationer