Gode råd: Sådan får du succes med velfærdsteknologi (2:3)

Lone  Gaedt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 82.

.

Gode råd: Sådan får du succes med velfærdsteknologi (2:3)

Når man som politiker, forvaltning, plejecenter og andre enheder vil implementere og arbejde med velfærdsteknologi til borgere - om de nu har fysiske, kognitive, psykiske eller sociale funktionstab - så kan en række særlige opmærksomhedspunkter være forskellen på succes og dyrt indkøbt teknologi, der samler støv i en kælder.

Det vurderer seniorkonsulent Lone Gaedt fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, som over de næste par nyhedsbreve vil dele tre gode råd, som hun har erfaret gennem sit virke i krydsfeltet mellem mennesker og velfærdsteknologi i løbet af de seneste 10 år.

RÅD #2: STIL SKARPT PÅ DEN ENKELTE BORGERS RESSOURCER

Lad dig ikke skræmme af tunge diagnoser. Man kan nogle gange blive overrasket over borgerens kunnen, motivation og potentialer for selvstændighed - og i forlængelse heraf; reducerede behov for hjælp.

- Jeg mødte for nylig Alfred, som sad i kørestol med en halvsidig lammelse og ikke så få følgevirkninger som bl.a. mobilitets-, balance- og taleproblemer. Vi undersøgte så Alfred i forhold til kropslige og kognitive ressourcer, potentialer og motivation - åbninger hvor han ville kunne genvinde mere selvstændighed og værdighed, fortæller Lone Gaedt og fortsætter.

- Det viste sig, at borgeren rent faktisk - med de rette tiltag og hjælpemidler - både kunne gå næsten selvstændigt, komme ned og op fra gulvet, kommunikere på en tablet og meget mere.

    SE OGSÅGode råd: Sådan får du succes med velfærdsteknologi (1:3)

Eksperimentér med grænserne
Hvis man vil nå frem til, hvad der kan kompensere, understøtte og facilitere borgeren, må man stille skarpt på den enkelte borgers ressourcer.

- Man skal nogle gange prøve sig frem. Prøve at sætte en lille forsigtig parentes om diagnosen og arbejde med det muliges kunst. Eksperimentere med grænserne, siger Lone Gaedt.

- Man skal selvfølgelig ikke tage chancer og udsætte borgeren for fare, men man skal prøve efter, om praktiske tiltag og andre måder at gøre tingene på, afprøvninger af hjælpemidler og/eller velfærdsteknologi kan højne borgerens selvstændighed, hjælpeuafhængighed og livskvalitet, understreger hun.

Når velfærdsteknologi bliver etisk
Man skal ikke bruge teknologi for teknologiens skyld. Hvis man vil implementere velfærdsteknologi med succes, skal man starte med borgeren.

- Når man starter med at kigge til personens situation på godt og ondt, når man kan læse den enkelte person med de ressourcer og funktionstab, som vedkommende har, så kan man lave matchet med velfærdsteknologi. Velfærdsteknologi til at støtte op, dér hvor det halter, siger Lone Gaedt og tilføjer.

- Det bliver dermed etisk i sig selv, når man arbejder i den rækkefølge. Når Alfred ikke kan bruge sine arme til at tørre sig med efter toiletbesøg, men godt bemestrer et vasketoilet, så behøver hustruen eller plejepersonalet ikke længere tørre Alfred. Velfærdsteknologi i etikkens tjeneste til at genvinde selvstændighed og værdighed.

Se ovenstående korte video og bliv klogere på, hvilke overvejer som går forud for succesfuld implementering af velfærdsteknologi.

Vil du have det næste gode råd? Så klik dig videre til afsnit tre her.

Gik du glip af afsnit 1? Så tryk her.