Fem gode råd til at undgå en krise i virksomheden

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

Mand stopper faldende dominobrikker med fingeren.

Fem gode råd til at undgå en krise i virksomheden

Af Troels B. Andersen, forretningsleder

Her får du vores bedste råd til, hvordan du opbygger din virksomheds modstandsdygtighed for at undgå en krise i virksomheden. Handler du i rette tid, kan du undgå de værste konsekvenser af uforudsete ændringer i din virksomheds markedsvilkår.

Der kan være mange grunde til, at en virksomhed bliver ramt af en krise. Pludseligt opståede konflikter i det land, din virksomhed har sin produktion, leveringsproblemer pga. en trafikprop i Suezkanalen, høje energipriser og nedlukninger som følge af en pandemi er en række af de seneste eksempler på udefrakommende faktorer, der har udløst kriser i mange forskellige brancher. 

Verdenssituationen har sjældent været mere uforudsigelig, og det er derfor svært at spå om, hvor den næste krise vil ramme. Med lidt rettidig omhu behøver du det heller ikke. I stedet skal du som leder fokusere på at udarbejde en “plan B”, der kan eksekveres i en krisesituation. 

Jeg har her nedfældet fem gode råd til, hvordan du får lavet en plan B, der gør din virksomhed mere modstandsdygtig overfor kommende kriser.

  1. Kortlæg din virksomheds nuværende sårbarheder
    Find frem til sårbarheder i din virksomheds forsynings- og værdikæde baseret på fx sandsynligheden for, at det konkrete scenarie bliver aktuelt og tidshorisonten for, hvornår sårbarheden kan opstå.
  2. Dan dig et overblik over dine fremtidige muligheder
    Kortlæg de interne og eksterne muligheder for udvikling i din organisation, jeres værdikæde og det marked, I opererer i. Det kan være potentielle nye forretningsområder, brug af ny teknologi eller noget helt tredje. 
  3. Udvikl initiativer, der hurtigt kan igangsættes i tilfælde af pludseligt opståede potentialer og kriser
    Dokumenter og prioriter konkrete handlinger og “to-dos”, der gør, at I kan udnytte de muligheder eller afværge de sårbarheder, der måtte opstå 
  4. Aftal og fastlæg en proces for, hvordan I hurtigt kan aktivere de identificerede initiativer
    Sørg for at have ansvar og retning defineret på forhånd, så alle ved, hvad de skal gøre, og hvad deres rolle er, såfremt et udvalgt initiativ igangsættes. 
  5. Forankr de modstandsdygtige initiativer i strategien
    Sørg for, at ledelsen på baggrund af råd 1-4 tager de nødvendige strategiske beslutninger, så de initiativer, I finder frem til, understøtter virksomhedens strategi. Starter I med at lægge strategien, risikerer I, at initiativerne ikke understøtter den på forhånd vedtagne strategi. 

Følger I disse fem råd, har din virksomhed en forbedret chance for at komme bedre ud af kommende kriser end konkurrenterne.  

Hvis I mangler en erfaren sparringspartner, der kan hjælpe jer med at identificere, hvordan I undgår og navigerer igennem kriser i fremtiden, så tag endelig fat i os: Vores specialister står klar til at samarbejde med jer.