Få forbrugernes mening, inden du sender en fødevare i produktion

Maja Krogsøe Skou

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 45.

Sensoriske tests af smag, lugt, tekstur på Teknologisk Institut

Få forbrugernes mening, inden du sender en fødevare i produktion

Arbejder du med produktudvikling af fødevarer, eller ønsker du at komme i gang med det? Vi deler ud af vores viden om at teste nye produkter.
 

Når virksomheder producerer nye fødevarer skal de både udvælge de rette produktionsanlæg og ramme forbrugernes forventning til smag, tekstur, udseende og pris. Samtidig skal virksomhederne overholde fødevarelovningen og imødekomme detailkædernes krav til holdbarhed og lanceringsvinduer.

Vi oplever ofte, at produktudviklere har brug for sparring, råd og måske endda at kunne uddelegere dele af disse elementer til en innovationspartner som Teknologisk Institut. Vi har derfor samlet nogle af vores bedste råd til at lykkes med din produktudvikling i en lille artikelserie. Denne artikel handler om forbrugertests og er den tredje i rækken af vores produktudviklings-serie.

Du kan også læse to første artikler i serien om produktudvikling.

Forbrugerpanel vurderer produktet

En af dem, som hjælper med at udvikle nye produkter på Teknologisk Institut er Maja Krogsøe Skou, som er uddannet inden for molekylærbiologi og fødevareteknologi på Aarhus Universitet. Hun arbejder i vores forbrugertest-laboratorium, hvor hun dagligt er med til at teste og udvikle nye fødevarer sammen med virksomhederne. Maja Krogsøe Skou har særligt fokus på at teste smag, konsistens og andre vigtige egenskaber af de produkter, som bliver udviklet. Hun står altså for vores sensoriske bedømmelser.

I laboratoriet vurderer et forbrugerpanel, hvad de synes om fx udseende, lugt og selvfølgelig smag af produktet. De kan også blive bedt om at vurdere på, hvad de overordnet set synes om produktet, og hvad de mener om konsistensen på det, de lige har smagt.

– Vi benytter forskellige skalaer, som vi kan bede vores forbrugerpanel om at vurdere ud fra. Det kan enten være en klassisk 9-punkts skala fra ‘ekstrem dårligt’ til ‘ekstrem godt’. Eller det kan være ud fra det, vi kalder en JAR-skala, som for eksempel fortæller, om forbrugerne synes, at der skal tilsættes mere eller mindre salt til produktet, fortæller Maja Krogsøe Skou.

En fordel at teste

Inden du går fra prototype til storskalaproduktion, hvor der pludselig er mange flere ressourcer i spil, så er det en god idé at få testet din prototype først. På den måde har du også mulighed for at opdage, hvis der er et aspekt af produktet, som forbrugerne ønsker ændret, inden den endelige produktion og lancering af produktet.

Det kan du blandt andet opdage ved at forbrugerteste på den specifikke målgruppe, du sigter efter.

– Hvis du står med en prototype af et nyt produkt – det kunne være plantebaseret, som vi har set mange nye af, de seneste år – så kan det være svært at vide, hvad din målgruppe forventer af produktet. Her kan en forbrugertest hjælpe, så du får testet produktet på målgruppen og tilrettet produktet inden lancering, siger Maja Krogsøe Skou

Hvilke tests kan man få udført?

Hos Teknologisk Institut tilbyder vi en lang række forskellige forbrugertest. Vi kan fx teste forbrugeres oplevelse af at spise fødevaren, men det kan også være en observation af, hvordan emballagen bliver håndteret. Der er også mulighed for at testet selve konceptet og designet på produktet.

Vi arbejder både med fokusgruppeinterviews, koncepttests og blinde smagstests, og vi tilbyder både hjemmetests og test i vores sensorikfaciliteter med smagsbokse.