Forbrugernes smagsvurderinger gav et vigtigt indblik i hvor godt kaffen performede, samt hvor der kunne forbedres
I en konkurrentanalyse smagte 65 forbrugere på kaffe fra seks udbydere for at vurdere egenskaberne og kvaliteterne for hver.
Projektperiode: Q1 2024
Som fødevarevirksomhed i et konkurrencepræget marked, kan en konkurrentanalyse være en hjælp til at sammenligne forbrugernes vurderinger af faktorer som smag, duft og unikke produktforskelle mellem egne og konkurrenters lignende produkter. En mulighed BKI benyttede sig af.
– ”Hos BKI har vi vores eget professionelle smagepanel, som hver dag smager på cirka 300 kopper kaffe for at sikre en altid god og ensartet kvalitet. Men den allervigtigste smagsdommer er naturligvis forbrugerne, som skal købe kaffen i supermarkederne. Her var det oplagt for os at samarbejde med Teknologisk Institut, som vi allerede har et godt samarbejde med”, udtaler Mads Jürgensen, kategorichef hos BKI.
På baggrund af dette igangsatte BKI et større forbrugerstudie hos Teknologisk Institut, hvor forbrugerne smagte på flere af BKI’s, samt udvalgte konkurrenters, kaffer.
Nøje kontrolleret blindsmagning
Hos Teknologisk Institut har vi professionelle omgivelser bestående af 24 sensoriske smagsbokse (ISO 8589 standard), som i forlængelse af vores forberedelseskøkken giver optimale testforhold.
– I denne konkurrentanalyse har 65 forbrugere smagt på seks forskellige kopper kaffe, der blev serveret i en randomiseret rækkefølge. Alle prøver blev serveret i et standardiseret design for at sikre konsistens i parametre som bryggetid, vandmængde, nedkølingstid, samt temperatur under brygning og før servering. Disse parametre blev nøje overvåget og overholdt af vores fagligt kompetente personale. Eventuelle forskelle i forbrugernes accept kan derfor udelukkende tilskrives den serverede kaffe," udtaler Line Ahm Mielby, sensorisk ekspert hos Teknologisk Institut.
En professionel tilgang der gav stor værdi for BKI:
– ”Med dette forbrugerstudie fik vi en tydelig indikation af, hvordan forbrugerne vurderer vores kaffe, samt hvad de lægger vægt på, når de smager på kaffe. Dette har givet os værdifuld viden om, hvordan vi fremadrettet fortsat kan udvikle god kaffe, som matcher danskernes præferencer”, udtaler Mads Jürgensen, BKI.
Kommerciel forståelse for udfordringen, gav gode resultater
Medmindre man er interesseret i brandets påvirkning, konceptvurdering osv., udføres en forbrugertest altid med 'blinde produkter' uden informationer om produktet, så forbrugerne ikke kender de mærker af kaffe, de drikker. Spørgeguiden udformes på baggrund af vores viden om, hvordan vi som mennesker sanser drikke og fødevarer, samt principper og erfaring med udformning af effektive spørgeskemaer. På denne måde sikrer vi os anvendelige og målbare resultater, der kan be- eller afkræfte kundens mest presserende spørgsmål.
– ”Samarbejdet med Teknologisk Institut har fra start været rigtig godt, og vi har følt os trygge i hele processen. Man mærker tydeligt, at der er stor kompetence blandet med en god kommerciel forståelse for vores problemstilling. Samarbejdet blev afsluttet med en dybdegående præsentation af resultaterne, hvor vi fik god dialog om vores videre muligheder,” afslutter Mads Jürgensen fra BKI.
Er du interesseret i mere viden om hvordan vi udfører konkurrentanalyser af fødevareprodukter, kontakt Line Ahm Mielby eller læs mere her.