
10 vigtige kompetencer projektledere skal besidde
8 min.
Transformation og forandringer er hverdag og kommet for at blive – og projektledere spiller en nøglerolle i dette arbejde.
Vi må forvente, at evnen til at forandre sig fortsat bliver en vigtig kompetence fremover, både for mennesker og organisationer. Derfor er der mange gode grunde til at udvikle denne ledelsesrolle. Og her kan en projektlederuddannelse være afgørende for projektlederens udvikling.
Projekter er ofte den arbejdsform, vi bruger til at gennemføre både større og mindre ændringer i vores organisationer. Undersøgelser viser, at virksomhederne i gennemsnit bruger omkring 25 % af deres ressourcer til projekter, der skal skabe væsentlige og målbare forandringer.
Desværre viser samme undersøgelser, at over halvdelen af de igangsatte projekter ikke leverer de forventede gevinster til virksomhederne. Derfor er der et stort potentiale for at skabe succesfulde transformationer ud af de mange ressourcer, der bruges på projekter.
Projektlederjobbet er et komplet job med mange facetter. Kompetent projektledelse forudsætter den rette kombination af metodeanvendelse, erfaringsanvendelse og ledelsesadfærd.
|
Disse redskaber kan læres på kurser og konferencer, ved at læse bøger og fagskrifter om emnet og ved gensidig erfaringsudveksling mellem projektledere. Styringsredskaberne er på sin vis enkle, men kræver både viden og erfaring at anvende i praksis på projekter, der ofte er komplekse og tidspressede. Også virksomhedens modenhed omkring projektkultur kan være en barriere. Men med god projektstyring er man godt på vej mod en transformation, der kan blive en succes.
Erfaring, der hjælper
Erfaringsanvendelse er en væsentlig del af kompetent projektledelse. Erfaringer opnår man naturligvis ved at anvende metoder og værktøjer i praksis.
Det afgørende er vedvarende at evaluere og reflektere på resultater og observationer, således at man bliver bedre til at udvælge og tilpasse metoder og værktøjer til det konkrete projekt.
Vores erfaring fra kompetenceudvikling af projektledere er, at både nye og erfarne projektledere får meget ud af at deltage på kurser og konferencer, hvor de ikke bare får viden om værktøjer og metoder men også anledning til at træne og reflektere på anvendelsen i dialog med ligestillede. Sådan bliver erfaring til bevidst viden.
Adfærd er nøglen
Og så er der det med projektlederens ledelsesadfærd. Mange projektledere har godt styr på metoder og værktøjer og har fået værdifulde erfaringer med anvendelsen af disse. Så når virksomhederne stadig oplever, at projekterne ikke medfører de ønskede succesfulde transformationer, tyder meget på, at nøglen ligger i ledelsesadfærd.
En krævende lederrolle
Kravene til projektlederens ledelsesadfærd er store. Først og fremmest skal man naturligvis kunne lede sit projektteam gennem projektet. Ikke nødvendigvis en let ledelsesopgave, fordi projektlederen ofte er uformel leder, uden den ballast som formelt ledelsesansvar giver.
Deltagerne i teamet skal måske arbejde i projektet parallelt med deres opgaver i drift-organisationen, og gruppen er ofte tværorganisatorisk sammensat. Folk, der ikke kender hinanden eller ikke er vant til at arbejde sammen, men som nu sammen skal løse komplekse problemstillinger med tidspres og begrænsede ressourcer.
Ud over at lede selve teamet skal projektlederen også lede interessenter uden for projektteamet. Transformationer i organisationer vil ofte påvirke hele organisationen – også dem, som ikke deltager i selve projektet. Det er ikke alle disse interessenter, som bifalder eller prioriterer disse forandringer i deres hverdag.
Derudover skal projektlederen også være sparringspartner og højrehånd for projektejer og styregruppens arbejde med at skabe fortsat fokus på projektet og realisering af de forventede gevinster. Dette kan mange gange også være en stor ledelsesmæssig opgave for projektlederen.
Et kompetencekatalog
Hvilke kompetencer skal projektlederen træne for at styrke en ledelsesadfærd, der skaber succesfulde projekter og dermed succesfulde transformationer?
|
Udvikling af projektlederen
Det gode er, at alle ovenstående kompetencer kan læres og trænes, så den hensigtsmæssige ledelsesadfærd efterhånden skabes gennem både viden og erfaringer.
Det kan anbefales at lave en personlig udviklingsplan, der beskriver, hvordan kompetencerne skal læres, trænes og vedligeholdes og systematisk opsøge muligheder for at øge kompetencer.
Måske er en kombination af korte kurser i udvalgte emner suppleret med træning i hverdagen det rigtige? Måske er der brug for et længere, sammenhængende uddannelsesforløb, der lægger bunden for solide kompetencer på både styrings- og ledelsessiden? Det afgørende er at respektere behovet for at udvikle sin rolle som projektleder.
Projektlederuddannelse
Med vores projektlederuddannelser får du en bred viden om projekter, og kommer igennem metoder og værktøjer til styring og ledelse af projekter. Alle projektlederuddannelser kan afsluttes med eksamen og certificering.
Vores uddannelser er både for projektledere med nogle års erfaring, og for projektledere der ønsker at forberede sig godt til deres første projekter.