Kurser

2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Agil IT Service Management

Tid & sted
Tilbydes som firmakursus.

Kontakt os på tlf. 7220 3000 eller skriv til kurser@teknologisk.dk for at høre mere.
Pris efter aftale
Nr. 91316 A

Hvad er det nu ITIL®, COBIT, DevOps og Lean er? Og hvordan kan de forenes med agil udvikling, Scrum og Kanban? Mens mange it-organisationer overgår til agile tankegange og arbejdsformer, opstår spørgsmålet, hvordan traditionel IT service management passer ind. Hvordan opnår vi en styring af vores it-services, der er drevet af behov og resultater frem for planer og ufleksible processer?

Lær de grundlæggende metoder og processer inden for IT service management

På kurset får du på den ene side en indføring i de mest udbredte best practices inden for IT service management, og på den anden side præsenteres du for en enkel model, som gør dig i stand til at forene disse med et agilt miljø.

Du lærer grundlæggende koncepter inden for IT service management og DevOps samt metoder og processer, som du kan bruge i din egen organisation med udgangspunkt i IT service management praksisserne og DevOps principperne.

Du bliver præsenteret for en case, der forener agil produktudvikling med IT service management praksisserne, og gennem et simulationsspil får du mulighed for selv at prøve kræfter med teorien.

Kurset indeholder en række øvelser, som hjælper dig med at anvende det, du har lært, i din egen organisation.

Deltagerprofil

Kurset er til dig, der arbejder i en agil kontekst inden for it-ledelse, -udvikling eller service management. Du kan fx være produktejer, projektleder, Scrum Master, forretningsanalytiker, konsulent, arkitekt, udvikler, eller ansvarlig for drift, værktøjer, it-processer, informationssikkerhed, test, netværk eller infrastruktur.

Kurset er et grundkursus, og der er ingen formelle krav for at kunne deltage på kurset, men det anbefales, at du har grundlæggende forståelse for IT og IT-terminologi.

 

Udbytte

  • Lær at forstå og kunne tale med, når der tales om services, produkter og IT service management frameworks som ITIL, COBIT og IT4IT i organisationen
  • Lær at tilrettelægge arbejdet i et team og en organisation med udgangspunkt i værdistrømme og it-processer
  • Forstå, hvad DevOps er, og få viden om, hvad der skal til for at understøtte løbende it-leverance
  • Få et målbillede for, hvordan IT service management kan udnyttes i en agil kontekst

Det får du på kurset

Vi sørger for at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

Mulighed for at tage certificering.

Certificering / eksamen

For at sikre den bedste læring vil der være mulighed for casearbejde.

Casearbejde

Materiale på engelsk

Materiale på engelsk

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Indhold

Dag 1:

Service management key concepts
  • Services, products, and offerings
  • Service value
  • Service management

Major IT service management frameworks (incl. ITIL®, COBIT® and IT4IT)
  • Purpose, scope and history
  • Guiding principles
  • The structure and layers of the IT service management frameworks, i.e., business model, operating model, IT value streams, IT management capabilities and resources
Selected IT service management processes/capabilities
  • Service desk
  • Service request management
  • Incident management
  • Problem management
  • Change management

Dag 2:

Agile ways of working revisited (incl. SCRUM and KANBAN)
DevOps
  • Why DevOps and what is DevOps?
  • DevOps principles (Flow, feedback and continual learning and improvement)
  • DevOps basic concepts
  • DevOps practices
  • DevOps people

Agile IT service management
  • Cynefin – a sensemaking framework and what it means for agile IT service management
  • Case: Bringing the pieces together in a unified agile IT service management operating model

Simulation game
  • Practicing the agile IT service management operating model

Form

Kurset består af en blanding af undervisning, eksempler, øvelser, en case fra den virkelige verden og et simulationsspil.

Undervisningen foregår på dansk, mens kursusmaterialet er på engelsk.

27583
Underviser

Christian Nissen

4.85/5 (389 evalueringer) 
Baseret på alle evalueringer af underviseren fra de seneste 5 år.

Christian Nissen har mere end 35 års erfaring med IT service management og informationssikkerhed fra mere end 150 af Skandinaviens største organisationer. Han er kendt som international bannerfører, forfatter og foredragsholder og som en erfaren og nede-på-jorden profil, der skaber reelle resultater. Han har bidraget til udviklingen af både ITIL og COBIT og har senest været lead author på en af ITIL 4 udgivelserne. Christian er ITIL Master certificeret og akkrediteret DevOps Institute underviser