Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Få 5 gode råd til Assertiv kommunikation

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Få 5 gode råd til Assertiv kommunikation

Få 5 gode råd til Assertiv kommunikation

Kender du følelsen af utilfredsstillende samtaler? Dialogen er kørt fast og kommunikationen er ude af takt. Man ender med at tale hinanden efter munden eller tænke på alle de ting man burde have sagt bagefter.

Det kan være svært at få sagt fra og man får nogle gange sagt ja, selvom man egentlig mente nej. Hvad end du har svært ved at få dine budskaber igennem eller er den dominerende i samtaler, kan assertion hjælpe dig til at få en mere effektiv og givende tilgang til kommunikation.

Hvad er Assertion?

Assertion går ud på at udtrykke sig klart og præcist og både have sine egne og andres interesser i tankerne. På den måde opnås en retfærdig samtale, hvor alle parter føler sig hørt og ikke mindst forstået. Med assertion bliver kommunikationen konstruktiv og dermed mere positiv:

  1. Ligeværdig kommunikation

    Det kan være konfliktoptrappende, hvis kommunikationen ikke er ligeværdig mellem de forskellige parter. Derfor er det vigtigt at opretholde en gensidig respekt, så alle parter føler sig hørt og set.
  2. Husk kropssprog

    Det er vigtigt at huske, at have et opmærksomt kropssprog i interpersonelle kommunikations sammenhænge. Sørg derfor for at have øjenkontakt og vent med at tage telefonen eller svare på mails til efter samtalen.

  3. Giv og lyt til feedback

    Uden input fra andre er det svært at forbedre sig og derfor er det vigtigt at se feedback som en mulighed for udvikling. Positiv feedback anerkender den adfærd, som man gerne vil have mere af.
    En opmuntrende bemærkning kan bidrage til mere effektivitet og positivitet. Omvendt kan negativ feedback være med til at ændre usunde handlingsmønstre og påvirke en udvikling.

  4. Vær ærlig

    Det kan være en udfordring at sige sin mening og mange får ikke sagt fra til opgaver eller forslag de ikke synes om. Det er vigtigt at kunne sige nej og det er vigtigt ikke at pakke sandheden ind – sig din mening på en ordentlig og konstruktiv måde.

  5. Forstå forskelligheder

    Alle er forskellige og nogle mennesker har nemt ved at komme igennem med deres meninger mens andre har svært ved at komme til orde. Acceptér forskelligheder og italesæt dem for hinanden. På denne måde opnås mere forståelse og giver bedre plads til at alle kan være med.

Hvis du følger disse råd vil du forebygge og håndtere konflikter mere professionelt og dermed opnå mere tilfredsstillende resultater i dit daglige arbejde.

Du kan lære mere mere om emnet på vores kursus "Assertion - dialog med respekt".